Klacht over verkeerd plaatsen en niet laten overgaan van leerling op internationale school
De leerling is vanuit het Engelse onderwijs ingestroomd. Volgens klagers is hun zoon in de verkeerde groep geplaatst, alsook moet hij overgaan in plaats van doubleren. Klacht ongegrond. De plaatsing was in lijn met de wens van klagers en school heeft zorgvuldig haar bevorderingscriteria gevolgd.
De situatie
De leerling is vanuit het Engelse onderwijs ingestroomd in grade 8 van de school. Klagers waren in de veronderstelling dat deze grade 8 overeen kwam met year 8 in het Engelse onderwijs. Pas later kwamen klagers erachter dat de niveau aanduiding van het Engelse en Nederlandse (Baccalaureate) systeem niet overeen kwam. Daarnaast heeft school besloten de leerling te laten doubleren.
Standpunt klagers
Volgens klagers heeft hun zoon door de verkeerde plaatsing een jaar achterstand op zijn Engelse leeftijdsgenoten opgelopen. Daarbij heeft hun zoon moeten wennen aan de overstap naar een ander onderwijssysteem, waarin school hem niet goed heeft ondersteund. Rondom het doubleren merken klagers op dat het niet uitgesloten is dat het gezin binnen twee jaar terugkeert naar een land dat geen systeem kent waarin je kunt doubleren. Hun zoon zal daar dan twee jaar achterlopen op zijn leeftijdsgenoten. Ook zal hij een ongeschikte leeftijd hebben om het basisniveau van onderwijs op een middelbare school af te maken, waardoor hij geen basiscertificaat krijgt.
Standpunt school
De plaatsing in grade 8 is zorgvuldig genomen en is overlegd met klagers. De leerling had al flinke leerachterstanden bij zijn komst, wat blijkt uit vorige rapporten. School erkent dat de leerling moeite had met de overgang, maar benadrukt dat er een begeleidingsstructuur op school aanwezig was. Ondanks enige vooruitgang voldeed de leerling niet aan de eisen voor bevordering. Docenten hebben unaniem beoordeeld dat de leerling niet klaar was voor de academische uitdagingen van grade 10. Dat school een overplaatsing naar een andere school zou hebben belemmerd, wijst zij af.
Oordeel Commissie
De klacht van klagers is op alle punten ongegrond. De plaatsing van de leerling in grade 8 was correct en in lijn met de wens van klagers. Zo blijkt ook uit een mail van klagers aan school waarin zij vragen om – vanwege de leeftijd van hun zoon en COVID – hun zoon in het achtste jaar te plaatsen. Dat school een overplaatsing naar een andere school heeft gedwarsboomd, wordt niet onderbouwd.
Wat betreft het doubleren: in het Nederlandse onderwijsstelsel behoort het besluit over het wel of niet bevorderen van een leerling tot het professionele domein van de docenten. En dus niet tot het domein van een ouder, zelfs niet als die werkzaam zijn in het onderwijs. Een klacht over het wel of niet bevorderen kan de Commissie alleen gegrond verklaren wanneer deze kennelijk onjuist is of indien er sprake is van ernstige procedurele gebreken. In het onderhavige geval komt de beslissing van school niet onzorgvuldig of onnavolgbaar over.