Klacht over TLV-aanvraag, communicatie, het verstrekken van onjuiste informatie en leerachterstand. Klacht deels gegrond, deels ongegrond.
De situatie
Op 3 september 2024 vindt er een gesprek plaats tussen klaagster, de IB’er, de directie en consulent van het samenwerkingsverband. In dit gesprek geeft de school aan dat er geen plek beschikbaar is voor de leerling. De leerling komt halve dagen thuis te zitten. Volgens klaagster heeft haar zoon hierdoor leerachterstand opgelopen. Zij voelt zich door de school niet gehoord en serieus genomen. Door de hele gang van zaken heeft klaagster het vertrouwen in de school verloren. Zij dient een klacht in bij de Commissie. Uiteindelijk gaat de leerling vanaf 6 januari 2025 naar zijn nieuwe school.
Oordeel Commissie
De klacht ten aanzien van het niet tijdig indienen van de TLV-aanvraag is ongegrond. De klacht met betrekking tot de communicatie is gegrond. De klacht over het verstrekken van onjuiste informatie is ongegrond, nu de school de stelling van klaagster heeft weersproken. Daarnaast is de klacht met betrekking tot het oplopen van leerachterstand ongegrond, nu klaagster vertrouwen in de school heeft gekregen en de Commissie niet kan vaststellen wat de impact op termijn op de leerling zal zijn.
Aanvragen TLV
De TLV is op tijd ingediend. Dat vanwege een fout in de aanvraag de TLV niet is verleend, maakt dit niet anders.
Communicatie
Zowel de school als klaagster waren verrast dat de leerling in het begin van het schooljaar 2024/25 niet kon starten op zijn nieuwe school. Volgens de Commissie is het begrijpelijk dat klaagster dit de school kwalijk neemt. De school had direct en actief contact moeten opnemen met klaagster zodra duidelijk werd dat er mogelijk een fout in de TLV-aanvraag zat. Het niet informeren van klaagster over de fout in de procedure en de mogelijke gevolgen daarvan zijn de school als professionele organisatie te verwijten.