Klacht over schooladvies en pedagogische begeleiding. Klacht ongegrond.
Schooladvies en pedagogische begeleiding. Klagers stellen dat hun zoon door de slechte pedagogische begeleiding een lager schooladvies heeft behaald dan verwacht.Met betrekking tot de begeleiding die de school aan L heeft gegeven stelt de Commissie vast dat uit het leerlingdossier blijkt dat extra begeleiding is ingezet bij de leerproblemen van L, evenals bij zijn sociaal emotionele problemen. Toen in groep 8 bleek dat zijn resultaten minder waren dan in groep 7 werd door de school adequaat opgetreden door L verlengde instructie aan te bieden. Door de plaatsing in de kerngroep krijgt hij deze instructie in een kleinere groep.Het geven van een schooladvies voor het voortgezet onderwijs betreft een bevoegdheid vande school. Dit betekent dat de school hierin zelf keuzes mag maken mits dit gemotiveerd plaatsvindt. Commissie toetst in dit geval terughoudend, dat wil zeggen dat zij beoordeelt of de school in redelijkheid tot haar schooladvies kon komen. Gezien de prestaties van L in de voorgaande jaren, zijn leerprestaties in groep 8 en het resultaat van de IEP-toets in groep 8 is de Commissie niet gebleken dat het schooladvies onzorgvuldig tot stand is gekomen. Door school is uiteindelijk een hoger schooladvies gegeven dan het niveau dat uit de IEP-toets is gekomen. De klacht is ongegrond.