Klacht over onterecht uitschrijven leerling en schending zorgplicht. Niet ontvankelijk
School laat klager per mail op 2 juli 2024 weten dat hun zoon per 31 juli 2024 wordt uitgeschreven. Volgens klager heeft school haar zorgplicht niet nageleefd. School erkent dit, biedt excuses aan en schrijft de leerling per eind augustus weer in. De klacht wordt niet-ontvankelijk verklaard.
De situatie
In zijn derde jaar was de leerling vaak ziek door Covid-19. In het vierde jaar was hij opnieuw veel uren ziek, waarna een huisbezoek plaatsvond vanwege een mogelijke gameverslaving. Een instantie werd ingeschakeld om preventief gesprekken met de leerling te voeren. Toch bleef die zich ziek melden.
Op 31 juli 2024 wordt de leerling uitgeschreven, wat school in augustus 2024 heeft gecorrigeerd door hem opnieuw in te schrijven.
Standpunt klager
Volgens klager heeft de school met de uitschrijving haar zorgplicht geschonden. School had, indien zij zelf de ondersteuning niet meer kon bieden, een passende plek op een andere school moeten vinden. Ondanks de correctie en excuses van school handhaaft klager haar klacht. De uitschrijving betreft een opzettelijke, doelbewuste handeling van meerdere mensen binnen school hetgeen school ontkent. Klager heeft een goed gesprek erover gehad met de school, maar is toch niet tevreden.
Standpunt school
De school erkent dat de uitschrijving van de leerling op 2 juli 2024 een fout was en dat zij op dat moment haar zorgplicht niet volledig heeft nageleefd. Het betreft een administratieve fout die erg vervelend is geweest en waarvoor zij haar excuses heeft aangeboden. De uitschrijving is in augustus 2024 gecorrigeerd door de inschrijving te herstellen. Ook heeft het bestuur toegezegd stappen te ondernemen om de interne procedures en communicatie te verbeteren, om herhaling te voorkomen.
Oordeel Commissie
De Commissie constateert dat de school haar zorgplicht heeft geschonden door de leerling uit te schrijven zonder een passende plek op een andere school te hebben gevonden. Zij constateert ook dat de school deze fout heeft erkend en gecorrigeerd, alsook haar excuses heeft aangeboden. Het is niet aan de Commissie om het handelen van de school te kwalificeren en daar een stempel als ‘doelbewust’ of ‘actie met voorbedachten rade’ aan te geven. De klacht van de klager is niet-ontvankelijk, nu de school de klacht al gegrond heeft verklaard en haar fout heeft erkend en gecorrigeerd. De Commissie heeft daar niets aan toe te voegen.