Klacht over doubleren. Klacht ongegrond.
De situatie
In 2021-22 is de leerling op de school gestart. Bij de start op de school is bij de leerling een zware vorm van dyslexie geconstateerd. Daarnaast heeft de leerling met meerdere verdrietige privésituaties te maken. In het schooljaar 2023-24 zit de leerling in VWO-3 van de school. In dit schooljaar krijgt zij de verontrustende uitslag van een CT-scan van haar vader. Dit heeft grote impact op haar welbevinden. In februari en maart 2024 wordt een belastbaarheidsonderzoek uitgevoerd. Het advies is om de leerling alleen de hoofdvakken te laten volgen. Daarnaast wordt in het schooljaar 2023-24 een IQ-onderzoek afgenomen. Het advies uit dit onderzoek is dat doubleren voor de leerling niet goed is. In het advies wordt een overgang naar VWO-4 bepleit en als dat niet mogelijk is naar Havo-4. De school besluit om de leerling niet te bevorderen naar VWO-4.
Oordeel Commissie
De klacht ten aanzien van het doubleren van de leerling is ongegrond.
Doubleren
De Commissie is terughoudend bij het beoordelen van beslissingen over het bevorderen van leerlingen omdat het nemen van zulke beslissingen behoort tot het professionele domein van de docenten. De Commissie zal beoordelen of het besluit om de leerling niet te bevorderen naar VWO-4, maar haar te laten doubleren in VWO-3 op een zorgvuldige wijze tot stand is gekomen en of de school in redelijkheid tot deze beslissing heeft kunnen komen. Bij de beoordeling gaat de Commissie uit van het door de school vastgestelde beleid inzake bevordering. Gelet op de resultaten van de leerling voldoet zij niet aan de overgangsnormen. Desondanks is de leerling in de docentenvergadering besproken, nu er sprake was van uitzonderlijke persoonlijke omstandigheden en verschillende adviezen van deskundigen. De Commissie stelt vast dat niet alleen naar de resultaten van de leerling is gekeken, maar ook naar inzet, werkhouding en de adviezen die zijn gegeven door verschillende betrokkenen. Dat de school heeft overwogen dat de leerling met deze resultaten niet bevorderd kan worden naar het vierde leerjaar acht de Commissie niet onredelijk.