Klacht over doubleren en communicatie. Klacht deels gegrond, deels ongegrond.
De situatie
De leerling zat in het schooljaar 2023-24 in 2 havo/vwo op de school. De leerling heeft in dat schooljaar tekorten op zijn eindrapport. Om die reden besluit de school om de leerling naar Havo-3 te bevorderen. Klagers schrikken van dit bericht, nu zij de indruk en verwachting hadden dat de leerling wel over zou gaan. De school heeft volgens klagers nagelaten om hen te informeren over de vorderingen van de leerling, nu dit pas aan het einde van het schooljaar aan hen bekend werd gemaakt. De school blijft bij het standpunt om de leerling te laten doubleren.
Oordeel Commissie
De klacht ten aanzien van het doubleren van de leerling is ongegrond. De klacht met betrekking tot de communicatie is gegrond.
Doubleren
De leerling voldoet niet aan de overgangsnormen van de school. Gelet op de behaalde resultaten van de leerling, de als gevolg hiervan opgelopen achterstand en hetgeen verklaard is over de werkhouding/inzet van de leerling, brengt de Commissie ertoe dat de school in redelijkheid tot de beslissing heeft kunnen komen om de leerling niet te bevorderen.
Communicatie
De school heeft het vastgestelde en kenbare beleid gevolgd bij haar beslissing om de leerling te laten doubleren, maar heeft wel nagelaten om klagers afdoende te informeren over de problemen met betrekking tot de resultaten van de leerling en de problemen in zijn werkhouding en inzet. De school geeft dit toe in haar verweer. De Commissie stelt vast dat klagers onvoldoende op de hoogte waren van de twijfel aan de werkhouding en inzet van de leerling. Als gevolg hiervan zijn klagers verrast door het besluit om de leerling te laten doubleren.