Klacht over communicatie, wegsturen van leerling en klachtafhandeling door school. Klacht ongegrond.
Klacht over het hardhandig beetpakken van kinderen door leraren, het zonder reden wegsturen van een leerling uit de Kans-groep, het niet serieus nemen van klachten en geen goede oplossing bieden en het versturen van brieven door de mandataris, waarin zonder enig bewijs de schuld bij de ouder wordt neergelegd. Klacht ongegrond.
De situatie
In groep 6 wordt duidelijk dat de leerling extra ondersteuning nodig heeft. Binnen de school wordt aan de leerling de mogelijkheid van de Kans-groep aangeboden. Klager wijst dit af. In groep 7 wordt het onderwijs voor de leerling aangepast en wordt hij op sommige momenten buiten de klas opgevangen. Vanaf de herfstvakantie wordt de leerling thuisgehouden. De school biedt thuisonderwijs aan. Uiteindelijk wordt de leerling op 15 januari 2024 in een Kans-groep van het bestuur geplaatst, waar zijn ondersteuningsbehoeften opnieuw worden geëvalueerd. Deze plek was bedoeld als tijdelijke oplossing totdat een geschikte SBO-school beschikbaar kwam. De leerling vertoont storend en agressief gedrag. Klager wordt hiervan op de hoogte gesteld en er volgen gesprekken. Ondanks waarschuwingen en gesprekken blijft de leerling zich negatief uiten en herhaaldelijk de regels overtreden. Op 10 april 2024 vindt een gesprek plaats tussen klager, de leerkracht en de directeur. Dit gesprek escaleert.
Oordeel Commissie
De verschillende klachtonderdelen zijn ongegrond.
Het hardhandig beetpakken van kinderen door leraren
Bij het beetpakken van een leerling dient de school altijd terughoudendheid te betrachten en dient zij geen onnodig geweld te gebruiken. Klager maakt niet aannemelijk dat sprake is van onnodig geweld. Bovendien is door klager niet onderbouwd dat de school geen grondig onderzoek heeft gedaan.
Het wegsturen van de leerling uit de Kans-groep
Voldoende aannemelijk is dat sprake is van storend en agressief gedrag van de leerling. De leerling heeft zich negatief geuit en herhaaldelijk regels overtreden. In gesprekken is aangekondigd dat de leerling de Kans-groep moest verlaten als hij zijn gedrag niet zou verbeteren. De leerling is niet zonder reden uit de Kans-groep gezet.
Het niet serieus nemen van klachten en geen goede oplossing bieden
De mandataris heeft zich ervan vergewist dat er geen ander beeldmateriaal van de leerling bestaat, dat het bewuste filmpje is gewist, dat het filmpje niet aan derden is doorgestuurd of gepubliceerd en dat er geen kopieën van bestaan. Daarnaast is een melding bij de Functionaris Gegevensbescherming van het bestuur gedaan die een onderzoek hebben ingesteld. De Commissie is van oordeel dat er voldoende onderzoek is gedaan. Verder spreken partijen elkaar tegen over of er sprake was ontoelaatbaar gedrag. Voor de Commissie is dit niet vast te stellen.
Het versturen van brieven door de mandataris, waarin zonder enig bewijs de schuld bij de ouder wordt neergelegd
De Commissie vermoedt dat dit klachtonderdeel betrekking heeft op de reacties van de mandataris die zij heeft gegeven in de mail van april 2024. De Commissie stelt vast dat de mandataris in haar reacties haar visie op de begeleiding en zorg rondom de leerling geeft. Volgens de Commissie hebben de mandataris en klager een andere visie over wat de leerling nodig heeft en hierdoor zijn zij niet tot elkaar gekomen.