Klacht over afstromen leerling, begeleiding en communicatie
Situatieschets
De dochter van klaagster heeft een lastig schooljaar achter de rug. De school heeft onvoldoende hulp geboden, klaagster heeft zelf hulp gezocht via de huisarts. De dochter van klaagster is inmiddels gediagnosticeerd met PTSS. De omstandigheden hebben er toe geleid dat de dochter van klaagster veel toetsen heeft gemist en niet op de school kan blijven omdat zij dient af te stromen naar 2-MAVO. Klaagster is teleurgesteld in de school en het feit dat haar dochter niet de hulp en het begrip heeft gekregen en het feit dat de school haar dochter heeft laten afstromen zonder dit toe te lichten en te communiceren.
Uitspraak
De Commissie stelt voorop dat zij marginaal toetst. De Commissie constateert dat de procedure aan de daaraan te stellen eisen voldoet. De resultaten van de leerling zijn niet voldoende om de leerling te kunnen bevorderen naar het tweede leerjaar. De leerling is besproken in de docentenvergadering en daar is besloten dat de leerling niet kon worden bevorderd. De school heeft genoegzaam gemotiveerd waarom zij tot het besluit is overgegaan. De Commissie acht dit klachtonderdeel ongegrond. Ten aanzien van de communicatie, begeleiding en het gebrek aan begrip meent de commissie dat de school veel mogelijkheden heeft geboden aan de leerling om de problemen aan te pakken Van onvoldoende begeleiding of begrip kan naar het oordeel van de Commissie niet worden gesproken. De Commissie merkt ten overvloede op dat het ontbreken van een OPP wel aan de school te verwijten valt.
Aanbeveling
De Commissie adviseert ook indien er veel gesprekken en correspondentie wordt gevoerd, gemaakte afspraken in een OPP vast te leggen. Dit voorkomt dat er onduidelijk zou kunnen ontstaan of bestaan over de tussen partijen gemaakte afspraken.