Het niet afscheid mogen nemen van klas niet in het belang van leerling. Klachtonderdeel gegrond.
Het niet afscheid mogen nemen van klas niet in het belang van leerling. Klachtonderdeel gegrond. De handelingsverlegen geworden school laat leerling geen afscheid nemen van zijn klasgenootjes. De Commissie is van oordeel dat, ook al stond leerling ingeschreven bij een andere school, de school hiermee niet heeft gehandeld in het belang van leerling. De Commissie verklaart dit klachtonderdeel gegrond. Bij het klachtonderdeel rondom het louter en alleen communiceren met de gecertificeerde instelling (GI) door de school, in plaats van ook met klaagster, als verzorgster en niet gezaghebbende ouder, maakt de Commissie een kanttekening. Het klachtonderdeel is ongegrond, omdat de GI formeel het aanspreekpunt, maar in het kader van transparantie en het feit dat klaagster verzorgster en moeder is, had de directeur ook even naar klaagster toe kunnen lopen of haar een mail kunnen sturen, bij het overtreden van een schoolpleinverbod door haar. Niet is gesteld of gebleken dat de school een reden had om te verwachten dat directe communicatie met klaagster uit de hand zou lopen. Het klachtonderdeel dat klaagster als verzorgende ouder ten onrechte is geweigerd op het gesprek op de school met onder andere de Gl, wordt ongegrond verklaard. Immers is niet klaagster, maar de GI steeds de officiƫle gesprekspartner is geweest van de school. Dat is niet aan de school te wijten, maar vloeit voort uit het feit dat het hier gaat om niet gezaghebbende ouders die zich in een vechtscheiding bevinden en waarbij GI tot voogd van leerling en zijn zus is benoemd. Ook hier maakt de Commissie een kanttekening. Klaagster is wel de verzorgster (en moeder) van leerling. Dit brengt mee dat de Commissie, gelet op de bijzondere omstandigheid van dit complexe geval, van oordeel is dat dat de school zorgvuldiger en transparanter had kunnen motiveren aan klaagster waarom zij als verzorgster van leerling in de gegeven omstandigheden niet bij de gesprekken aanwezig mocht zijn.De Commissie adviseert de school om in het belang van het kind de ouders in de communicatie eerder mee te nemen, en hierin proactief te handelen. Transparantie van de school is nodig in processen waarin voor ouders en kinderen grote veranderingen - plaatsvinden. De omstandigheid dat niet de ouders maar GI het formele aanspreekpunt is, maakt dat niet anders. Als sprake is van een dergelijke zeer onstabiele situatie, dan kan de school bijdragen aan het tot stand brengen van enige stabiliteit, door de verbinding met de ouders (in dit geval de moeder) aan te gaan en transparant te zijn en te blijven.