Groepsindeling, zorgvuldige procedure en communicatie
Situatieschets
Klagers hebben in Parro een bericht ontvangen dat hun zoon wordt overgeplaatst naar groep 6b. De reden daarvoor is, zo begrijpen zij later, dat hun zoon extra hulp en zorg nodig heeft in de klas. Dit is beter mogelijk in groep 6b. Klagers verkeren in de veronderstelling dat hun zoon helemaal geen extra hulp nodig heeft. Klagers hebben zich -om die reden- tegen de klassenindeling verzet; de school heeft de indeling niet aangepast. Klagers zijn van mening dat de nieuwe groepsindeling niet in het belang is van hun zoon en dat de groepsindeling niet zorgvuldig is gecommuniceerd door de school.
Uitspraak
Een school heeft beleidsvrijheid bij het samenstellen van de groepen. De Commissie toetst een klacht over een groepsindeling daarom marginaal. Dat houdt in dat zij beoordeelt of de school bij de indeling een redelijke en zorgvuldige procedure heeft gevolgd en of deze niet heeft geleid tot een evident onjuiste indeling. De Commissie zal zich niet uitspreken over de vraag of de plaatsing van de zoon van klagers in een andere groep dan de groep waarin hij is geplaatst beter voor hem zou zijn geweest.
Om van een zorgvuldige procedure te kunnen spreken, dient de procedure inzichtelijk en transparant te zijn en dient er voldoende en zorgvuldig te worden gecommuniceerd. De Commissie stelt vast dat de school in haar berichten aan klagers niet duidelijk heeft gemaakt welke criteria zij heeft gehanteerd bij de (her)indeling, of deze concreet op hun zoon zijn toegepast en in hoeverre zijn belangen zijn meegewogen. Daarmee is de procedure onzorgvuldig geweest. De school heeft erkend dat haar communicatie anders had gemoeten. De Commissie onderschrijft dit. Klacht gegrond.
Aanbeveling
De Commissie adviseert:
- de criteria die ten grondslag liggen aan een groepsindeling voorafgaand aan de beslissing duidelijk kenbaar te maken aan ouders;
- zo nodig in een persoonlijk gesprek de criteria aan ouders nader toe te lichten.