Bejegening bij school betrokken ZZP-er, vrijwilliger en ouder na melding grensoverschrijdend gedrag
Situatieschets
Klager was als ZZP-er, als vrijwilliger en als ouder verbonden aan de school. Tijdens een repetitie voor de musical van groep 8, waar klager jaarlijks aan meewerkte, heeft hij een leerling aangesproken op het gedrag. De leerling heeft direct daarna een klacht jegens klager ingediend naar aanleiding van een voorval tijdens het schoolkamp dat een week eerder had plaatsgevonden. De school heeft, als gevolg van deze klacht, direct de samenwerking met klager stopgezet. Klager heeft een klacht ingediend over de wijze waarop de school met hem is omgegaan na ontvangst van de klacht over hem.
Uitspraak
De Commissie verklaart de klacht deels gegrond en deels ongegrond. De Commissie is van oordeel dat de school klager vanaf de melding over grensoverschrijdend gedrag had moeten doorverwijzen naar een externe vertrouwenspersoon. Dit is geen kwestie die de school intern op kan lossen en het lag daarmee op haar weg klager te verwijzen. De school heeft het zich, naar het oordeel van de Commissie, onnodig moeilijk gemaakt door te proberen de kwestie eerst zelf op te lossen. Daarbij heeft de school geen duidelijke procedure gevolgd, de school lijkt ook geen verankerde procedure hiervoor te hebben opgesteld. Het veiligheidsplan en de klachtenregeling zijn door de school ook niet ter hand gesteld aan klager, ondanks een expliciet verzoek hiertoe, noch is deze informatie op de website of anderszins openbaar te raadplegen. De school heeft ook de melders van het grensoverschrijdende gedrag onvoldoende gewezen op hun verantwoordelijkheid en het feit dat zij zich uit het gesprek terugtrokken, waardoor de school de mogelijkheid van hoor- en wederhoor werd ontnomen. De klacht over communicatie wordt door de Commissie niet in behandeling genomen, nu de school reeds heeft erkend hierin tekort te zijn geschoten. De klacht dat voor klager onvoldoende duidelijk is geworden waaruit het grensoverschrijdende gedrag zou hebben bestaan, wordt ongegrond verklaard. De standpunten van partijen over hetgeen al dan niet besproken zou zijn hierover liggen te ver uiteen.
Ook voor wat betreft de communicatie naar de andere ouders van de groep heeft de Commissie de klacht gegrond verklaard. De Commissie heeft overwogen dat de e-mails van de school niet de-escalerend hebben gewerkt en eerder hebben bijgedragen aan de bij de ouders van de groep ontstane onrust. De klacht dat de school niet neutraal is geweest bij het toekennen van zitplaatsen bij de eindmusical en klager tezamen met bevriende stellen apart te zetten wordt door de Commissie ongegrond verklaard. De school heeft de stelling van klager voldoende gemotiveerd betwist. De klacht dat klager als gevolg van de berichtgeving van de school op een andere school evenmin welkom was in zijn rol als Sinterklaas wordt door de Commissie eveneens ongegrond verklaard. Hoewel de berichtgeving van de school niet heeft bijgedragen aan een neutrale beeldvorming rondom klager kan niet worden vastgesteld dat de verklaring van de directeur er de oorzaak van is dat klager niet meer werd gevraagd door de andere school.
Aanbeveling
De Commissie heeft een tweetal aanbevelingen voor de school:
- Publicatie van het veiligheidsplan en de klachtenregeling van de school op haar website en/of in de schoolgids;
- In geval van een melding van grensoverschrijdend gedrag direct een externe vertrouwenspersoon in te schakelen en zich, nu een dergelijke situatie buiten de expertise van de school ligt, niet te mengen in de situatie.