Onvoldoende veilige leeromgeving, communicatie en onvolkomenheden in verslaglegging
Situatieschets |
De dochter van klagers heeft een gevoel van onveiligheid ervaren op school. Klagers zijn van mening dat de school te weinig gedaan heeft om dit gevoel weg te nemen en illustreren dit aan de hand van diverse voorbeelden. De dochter van klagers was hierdoor steeds moeilijker te motiveren om naar school te gaan. De dochter van klagers heeft aangegeven graag terug te willen naar haar oude school als gevolg van het gevoel van onveiligheid. De dochter van klagers voelde zich ook onvoldoende gezien en niet gehoord en/of begrepen door de groepsleerkracht. De leerkracht zou niet consequent geweest zijn in wat ze doet en zegt en komt haar belofte(s) jegens de leerlingen niet na. De leerkracht en de intern begeleider hebben ook niet opengestaan voor de mogelijkheden die klagers hebben geboden in de begeleiding van hun dochter. De school luistert niet naar klagers en/of (externe) begeleiders. De school heeft daardoor een beperkte visie op de vervolgopleiding van de dochter van klagers. Klagers missen open communicatie met de school, de groepsleiding en ouders van medeleerlingen. Klagers stellen dat zij hierdoor veel informatie hebben gemist of te laat hebben verkregen. In de verslaglegging van gesprekken staan onwaarheden, de verslaglegging klopt veelal niet. Klagers hebben de gespreksverslagen aangevuld. |
Uitspraak |
Hoewel klagers de interne klachtprocedure van de school door klagers niet formeel is gevolgd, hebben klagers wel op diverse manieren en momenten hun klachten aan betrokkenen voorgelegd. Bovendien hebben klagers de bevoegdheid zich rechtstreeks tot de Commissie te richten. Klagers hebben, naar het oordeel van de Commissie, voldoende aannemelijk gemaakt dat er voor hun dochter een onveilige leeromgeving was en de school op een aantal punten te kort geschoten is. Ouders van kinderen, in het bijzonder in het speciaal (ZML-)onderwijs, mogen er op rekenen dat de school een veilig klimaat voor de kinderen kan bieden. Ook de klachten over (het gebrek aan) communicatie zijn merendeels terecht. De school heeft onvoldoende gereageerd, soms laat en vaker reactief dan proactief op voor ouders relevante gebeurtenissen en vragen. Klagers hebben voldoende aannemelijk gemaakt dat hun dochter zich niet gehoord en begrepen voelde door de leerkracht. Ook hebben zij voldoende aannemelijk gemaakt dat zijzelf niet serieus werden genomen en dat de school regelmatig niet heeft geluisterd naar het advies van bij het gezin van klagers betrokken specialisten. De Commissie acht de klacht deels gegrond en deels ongegrond. De Commissie kan niet vaststellen dat de school een te beperkte visie op het vervolgonderwijs voor de dochter van klagers heeft. Met betrekking tot de verslaglegging van gesprekken met ouders stelt de Commissie vast dat niet altijd te voorkomen is dat hierin onvolkomenheden ontstaan. Doordat de school betrokkenen laat meelezen bij de totstandkoming van het gespreksverslag en ouders de mogelijkheid biedt hun visie op het verslag te geven en deze zo nodig aan te vullen, bouwt de school voldoende waarborgen in om te komen tot een getrouwe verslaglegging van gesprekken met ouders. |