Ontbreken adequate ondersteuning en niet onderzoeken mogelijkheid SBO
Niet bieden van adequate hulp en ondersteuning aan leerling en het niet onderzoeken van de mogelijkheid tot onderwijs binnen speciaal basisonderwijs. Klacht deels gegrond. Volgens klagers was de school er niet op gericht te onderzoeken waar de gedragsproblematiek van hun kind vandaan kwam. De school heeft aan de hand van de problemen die zich voordeden in een proces van voortschrijdend inzicht met inschakeling van het samenwerkingsverband acties ondernomen die uiteindelijk niet hebben kunnen voorkomen dat de school handelingsverlegen werd. De Commissie acht echter niet aangetoond, dan wel aannemelijk dat dit beter aangestuurd had kunnen worden. Klachtonderdeel ongegrond. Klagers vinden dat de school ten onrechte niet heeft opgetreden tegen het pesten van hun kind, waardoor de situatie is geëscaleerd en dit heeft uiteindelijk tot een schorsing geleid. Volgens de school kreeg de leerling steeds meer moeite met het feit dat zijn ontwikkeling achterbleef en werden zijn uitbarstingen steeds heftiger. Het is de Commissie duidelijk geworden dat er sprake was van frustratie en dat de leerling soms moeite had met aansluiting bij de kinderen in zijn groep. Dat het pestprotocol niet gevolgd is, kan de Commissie volgen. Hiervoor waren te weinig aanknopingspunten. Dat de incidenten door een andere begeleiding voorkomen hadden kunnen worden, is voor de Commissie niet aannemelijk geworden. Klachtonderdelen ongegrond. De Commissie is van oordeel dat zowel de interne als de externe schorsing opgelegd konden worden, nu de veiligheid van de andere leerlingen en de leerkracht niet meer gegarandeerd konden worden. Voor een officiële schorsing gelden procedurele voorschriften, welke volgens de Commissie niet zijn nageleefd. Ook op de communicatie is het een en ander aan te merken. De Commissie merkt op dat juist wanneer de communicatie tussen partijen verstoord is geraakt, het van belang is de formele procedure zorgvuldig te volgen. Dat is hier niet gebeurd. Klachtonderdeel gegrond. De Commissie constateert dat klagers zich niet gehoord voelden bij het zoeken naar een SBO school. De school heeft begrepen dat klagers zich niet konden vinden in de verwijzing naar het speciaal onderwijs. De school heeft niet opgemerkt dat klagers in onderling overleg met de school en de onderwijsconsulent een oplossing wilden vinden en behoefte hadden aan samen optrekken. Vanwege een bezwaar tegen de toelaatbaarheidsverklaring heeft de onderwijsconsultent zich terug moeten trekken, maar is er uiteindelijk ook door de school geen initiatief getoond om gezamenlijk tot een oplossing te komen. De Commissie leidt hieruit af dat de school in haar regierol is tekortgeschoten en zich meer en beter had kunnen inspannen om een passende plaats voor de leerling te vinden. Klachtonderdeel gegrond.