Onduidelijkheid met betrekking tot de overgangsnormen en lesuitval
Situatieschets
De zoon van klager heeft geen eerlijke kans gekregen over te gaan naar havo-3. De school heeft in april 2023 aangegeven dat de kans op bevordering naar havo-3 vrijwel nihil was. Klager meent dat de school dit op dat moment nog niet kon beoordelen omdat overgang in zijn optiek uitsluitend bepaald wordt op basis van de eindtoetsen. Op klachten hierover van klager is door de school niet gereageerd. Klager stelt voorts dat sprake is geweest van een groot percentage lesuitval als gevolg waarvan de zoon van klager zijn leerdoelen niet kon behalen en zijn er geen helder gedefinieerde standaards waarop leerlingen worden beoordeeld door de school
Uitspraak
De Commissie stelt vast dat de vooruitzichten op het kunnen bevorderen van de zoon van klager in april 2023 somber waren. Dit op basis van de door de zoon van klager behaalde beoordelingen in periode 1 en 2. Deze beoordelingen waren ruim onvoldoende. Dat de uiteindelijke beslissing over de overgang bepaald wordt aan de hand van het eindrapport staat niet ter discussie, maar doet ook niet af aan de tot april 2023 behaalde resultaten. Het is de Commissie niet gebleken dat de school niet gereageerd zou hebben op de klacht van klager, de school heeft deze afdoende behandeld. Ook voor wat betreft de gevolgen van het lesuitval heeft de Commissie niet kunnen vaststellen dat de school zich onvoldoende zou hebben ingespannen dit te beperken. Er zijn onvoldoende aanwijzingen dat de lesuitval er direct toe geleid heeft dat de zoon van klager daardoor zijn leerdoelen niet gehaald heeft.
De Commissie constateert wel dat de overgangsnormen summier in de schoolgids staan vermeld. Hoe de school tot een eindbeoordeling voor de verschillende vakken komt en welke criteria daarbij naast de toetsresultaten gehanteerd worden, is niet schriftelijk vastgelegd. Dit klachtonderdeel is daarom gegrond.
Aanbeveling
De Commissie adviseert:
- de rol van de leerdoelen schriftelijk vast te leggen in de beoordelingssystematiek;
- de rol van de leerdoelen duidelijk te communiceren met ouders en leerlingen door deze bijvoorbeeld tezamen met de overgangsnormen op te nemen in de schoolgids.