Melding Veilig Thuis. Klacht ongegrond.
Melding Veilig Thuis. Klacht ongegrond.De directeur van de school heeft een melding gedaan bij Veilig Thuis. Klager meent dat de directeur het proces onzorgvuldig en onprofessioneel doorlopen heeft en de melding onrechtmatig en ondoelmatig is. Klager stelt dat hij niet is gehoord, noch geïnformeerd over de inhoud, afwegingen, aanleiding en argumenten voor het doen van de melding bij Veilig Thuis. Een school is wettelijk verplicht om een melding bij Veilig Thuis te overwegen en te doen als de school ernstige zorgen heeft over de situatie van een leerling. De school dient daarbij het belang van het kind centraal te stellen. Dat ouders daar een andere opvatting over kunnen hebben, doet aan die verplichting niet af. Uit de stukken en tijdens de hoorzitting is gebleken dat de school reeds langere tijd zorgen had omtrent het welzijn van de kinderen van klager. De school heeft de signalen in kaart gebracht, heeft overleg gevoerd binnen de school en met het bestuur over de situatie en heeft meermaals een gesprek met klager en zijn ex-echtgenote gevoerd. Hiermee is voldaan aan de eerste drie stappen van de Meldcode. De school heeft echter wel nagelaten klager mondeling te informeren voorafgaand aan de daadwerkelijke melding bij Veilig Thuis. Dit dient te worden beoordeeld als een omissie. De school heeft hiervoor reeds meermaals excuses aangeboden aan klager. Het feit dat klager niet mondeling op de hoogte is gesteld van het voornemen een melding te doen bij Veilig Thuis doet niet af aan de inhoud van de melding, de school had immers oprechte zorg voor het welzijn van de kinderen. Klager stelt zich op het standpunt dat de onderlinge communicatie tussen de ouders niet mag leiden tot een melding bij Veilig Thuis en de school zich hier niet mee mag bemoeien en een neutrale houding dient aan te nemen. De Commissie meent echter dat klager hiermee de verregaande impact die deze kwestie heeft op het welzijn van de kinderen miskent en het een taak van de school is de belangen van de kinderen te bewaken en zo nodig actie te ondernemen. Klacht ongegrond.