Leerkracht zet leerling fysiek de klas uit. Klacht over sanctionering leerkracht door school.
Ondanks herhaaldelijke verzoeken om de discussie te stoppen, blijft een leerling doorgaan. De leerkracht schuift vervolgens de leerling met tafel en stoel de gang op. Volgens klager is sprake van mishandeling en is de opgelegde sanctie te mild. Klacht deels niet-ontvankelijk en deels ongegrond.
De situatie
Ondanks herhaaldelijke verzoeken om de discussie te stoppen, blijft een leerling doorgaan. De leerkracht schuift vervolgens de leerling met tafel en stoel de gang op. Om hem zo de klas uit te zetten. Volgens klaagster is het gedrag van de leerkracht onacceptabel, volgens het Wetboek van Strafrecht is zelfs sprake van mishandeling. De opgelegde sanctie - een aantekening in zijn dossier – is te mild. Klaagster wil dat school de klacht serieus neemt en dat de leerkracht de juiste sanctie krijgt.
School is het met klaagster eens dat de leerkracht anders had moeten handelen. De clusterdirecteur en directeur hebben gesprekken met hem gevoerd, waar hij een schuldbewuste houding liet zien. Ook heeft de leerkracht zijn excuses aangeboden, die zijn aanvaard. Met het oog op de gesprekken, een zorgvuldige bestudering van de stukken en de zienswijze van klaagster en haar zaakbehartiger, is geconcludeerd dat de aan de leerkracht opgelegde maatregel proportioneel is.
Oordeel Commissie
De Commissie heeft geen bevoegdheid om bindende besluiten op te leggen. Het is aan het bestuur als werkgever om beslissingen te nemen over het sanctioneren van personeel. Ouders hebben geen invloed op dit proces. De Commissie beoordeelt het besluit c.q. de sanctie dan ook terughoudend, met de focus op de vraag of procedures zorgvuldig zijn gevolgd en of het besluit redelijk is.
De Commissie constateert dat na de klacht direct contact is opgenomen met klaagster. De directeur heeft de klacht behandeld, onderzocht en geconcludeerd dat de leerkracht anders had moeten handelen. Hierna is direct excuses zijn aangeboden. Het bestuur heeft op school- en bestuursniveau passende maatregelen getroffen. Nu het bestuur de klacht van ouders feitelijk al gegrond heeft verklaard, kan de Commissie hier niets aan toevoegen. Daar komt bij dat de opgelegde maatregel voor klaagster wellicht “licht” aanvoelt, maar dat een dergelijke sanctie in het onderwijs een zware sanctie is voor een leerkracht. Gelet op de feiten en omstandigheden komt die passend over.
De klacht is niet-ontvankelijk ten opzichte van de gegeven sanctie en ongegrond voor het overige.