Klacht over wijze totstandkoming schooladvies en discriminatie leerling door leerkracht
De situatie |
In groep 7 krijgt de leerling VWO als preadvies, met in het rapport de opmerking ‘dat de leerling zich wat zekerder mag gaan voelen’. In groep 8 heeft de leerkracht met leerling gewerkt aan de executieve vaardigheden, onzekerheid en faalangst. Op basis van de harde en zachte resultaten is de leerkracht, samen met de leerkracht die taallessen geeft en de IB’er, tot een HAVO/VWO advies gekomen. |
De ouders zijn verbaasd en voelen zich overvallen: de IB’er heeft de leerling nooit geobserveerd en van school hebben ze niet eerder gehoord dat de onzekerheid een probleem is. Ook heeft de meester hun niet op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen van hun dochter. Zij klagen over de wijze van de totstandkoming van het schooladvies alsook dat de meester ‘de pik had op hun dochter’ en haar discrimineerde en intimideerde. |
Oordeel van de Commissie |
Voorop staat dat het geven van een schooladvies een bevoegdheid van school is waarin de expertise van de onderwijsgevende medewerkers een belangrijke rol speelt. De Commissie toetst uitsluitend of de adviesprocedure zorgvuldig is geweest en of school in redelijkerwijs tot het advies heeft kunnen komen. Gebleken is dat het advies is gebaseerd op harde en zachte gegevens. Naarst verschillende toetsresultaten heeft school ook gekeken naar de sociaal emotionele ontwikkeling en executieve functies. Nu school naar het totale functioneren van de leerling heeft gekeken, is het schooladvies niet onzorgvuldig tot stand gekomen. Klacht ongegrond. |
Wat betreft de discriminatie lopen de lezingen van klagers en verweerder volledig uiteen, waardoor de Commissie niet kan vaststellen of bepaalde gebeurtenissen zich ook op die wijze hebben voorgedaan. Wel staat vast dat de leerkracht in groep 8 met Sinterklaas een gedicht van de leerling heeft gekregen, waarin zij hem bedankt voor zijn geduld en begrip. Met kerst heeft de leerkracht vervolgens van ouders een groot chocoladecadeau gekregen. Tot de kerstvakantie in groep 8 is tussen leerling en leerkracht klaarblijkelijk een goede, respectvolle verstandhouding geweest. Zou leerkracht de leerling hebben gediscrimineerd en geïntimideerd, dan zou hier geen reden toe zijn geweest. Klacht ongegrond. |