Klacht over voorschool, toelating, informatieverstrekking, communicatie. Klacht gegrond.
Het onderwijs in groep 0 kan niet worden aangemerkt als basisonderwijs in de zin van de WPO. Het had op de weg van de school gelegen te onderzoeken en te documenteren welke vaardigheden de leerling miste en in hoeverre er een taalachterstand was en wat precies de ondersteuningsbehoefte was. Dit is niet gebeurd. Bovendien heeft de school onvoldoende onderzocht of zij de leerling die ondersteuning kon bieden in groep 1 en heeft zij daarover geen contact gehad met het samenwerkingsverband. Ook niet om – vanuit haar zorgplicht – een andere basisschool voor de leerling te vinden die wel kon voorzien in zijn ondersteuningsbehoefte. Het plaatsen of doubleren van een vierjarige leerling op een voorschool (groep 0), zoals in het onderhavige geval is gebeurd, valt hier uitdrukkelijk niet onder. Een vierjarige leerling dient toegelaten te worden tot het basisonderwijs in groep 1, tenzij de school vol is, de ouders de identiteit van de school niet accepteren of de school niet kan voorzien in de ondersteuningsbehoefte van de leerling. Het doubleren in groep 0 van een vierjarige leerling kan niet gelden als voorzien is in een ondersteuningsbehoefte. Dit brengt met zich mee dat er geen bevorderingscriteria nodig zijn voor groep 0. De Commissie stelt vast dat de school niet de juiste informatie omtrent bevordering naar groep 1 heeft verschaft, nu zij onder meer heeft vermeld dat er een kans bestaat dat groep 0 overgedaan moet worden. Voldoende aannemelijk is geworden dat klagers reeds in november 2018 door de school zijn geïnformeerd over het voornemen om de leerling niet te laten doorstromen naar groep 1. Het is aangewezen dat belangrijke mededelingen over de voortgang van een leerling schriftelijk aan ouders/verzorgers dienen te worden bevestigd. Dit geldt te meer als dit voor de ouders onverwachte of teleurstellende informatie betreft en heeft als doel om misverstanden te voorkomen. De school had – als professionele partij – de ontstane miscommunicatie moeten herkennen en zich er meer voor moeten inspannen om tot wederzijds begrip en betere communicatie te komen. De Commissie doet aanbevelingen.