Klacht over vertrouwensbreuk, begeleiding en bejegening
Vertrouwensbreuk, begeleiding en bejegening
Situatieschets
Klaagster is van mening dat zij door de school niet wordt gehoord en onheus wordt behandeld. De leerkrachten zouden niet professioneel zijn en de directeur en IB’er zouden afscheid moeten nemen van de school. Klaagster is van mening dat er niet naar haar wordt geluisterd en ze roepende is in de woestijn. Zij is van mening dat haar kinderen niet de aandacht krijgen die ze nodig hebben en heeft daarom zelf jeugdhulp ingeschakeld om de problemen op te lossen. Daarnaast is klaagster verbolgen over het feit dat de leerkrachten de kinderen negatief behandelen en menen dat sprake is van achterstanden bij haar kinderen. Daarnaast wordt een van de twee kinderen van klaagster buitengesloten en gepest en wordt daar door school niets aan gedaan. Klaagster is het er ook niet mee eens dat gebruik gemaakt wordt van boeken waar intieme geslachtsdelen afgebeeld staan. Klaagster vindt dit ongepast bij jonge kinderen en het pas niet binnen klaagsters normen en waarden. Klaagster geeft geen toestemming voor het voorleggen van dit materiaal aan haar kinderen. Tot slot klaagt klaagster er over dat zij door de conciërge is tegengehouden toen zij de school in wilde om te controleren of haar dochters wel veilig waren in de school De conciërge heeft daarbij ook de wijkagent gebeld. Klaagster heeft geen vertrouwen in de school, maar wil haar kinderen niet van school halen daar zij dichtbij de school en haar ouders woont die haar veel helpen.
Uitspraak
Klaagster is niet verschenen op de hoorzitting ondanks dat klaagster daartoe wel was opgeroepen. De Commissie betreurt dit, de Commissie kan zich immers niet goed een oordeel over de klachten vormen als een van de partijen geen nadere toelichting geeft.
De Commissie stelt vast dat de school beleidsvrijheid heeft ten aanzien van het curriculum. Individuele ouders kunnen niet bepalend zijn in het leerstofaanbod. Voor zover de klacht hier op ziet is deze ongegrond. De Commissie begrijpt dat de relatie tussen partijen onder grote druk staat, sprake is van een forse vertrouwensbreuk. Dat de school daarvan een verwijt kan worden gemaakt kan echter niet worden vastgesteld. De school heeft binnen de grenzen van het beleid zorgvuldig gehandeld. Klacht ongegrond. De Commissie wijst, ten overvloede, op het belang van een vertrouwensbasis tussen de school en ouders om een kind goed te kunnen laten functioneren.
Aanbeveling
De Commissie beveelt het bevoegd gezag aan afspraken met klaagster vast te leggen en bij het niet nakomen van de afspraken daar consequenties aan te verbinden. Daarnaast beveelt de Commissie de directeur aan om, indien klaagster daarmee instemt, bemiddelende gesprekken onder begeleiding van een mediator in te zetten.