Klacht over veiligheid leerlingen en communicatie
Veiligheid leerlingen en communicatie
Situatieschets
De kinderen van klaagster hebben zich maandenlang in een onveilige situatie bevonden op de school. Dit als gevolg van meerdere verkrachtingen alsmede fysieke en mentale geweldplegingen begin 2022 door een klasgenoot jegens een van haar dochters. De school heeft geen maatregelen getroffen jegens de klasgenoot en heeft onvoldoende gedaan om de dochter van klaagster een veilige schoolomgeving te bieden. De kinderen van klaagster wilden niet meer naar school omdat er na verloop van tijd ook sprake was van heftig, dagelijks pestgedrag door medeleerlingen op en rondom de school. De school is hiervoor verantwoordelijk, door het uitblijven van handelen van de rector. De school is volgens klagers ook tekort geschoten in de communicatie en heeft te laat een contactpersoon voor klagers aangesteld.
Uitspraak
De Commissie verwacht van een school dat er voldoende aandacht wordt besteed aan het bieden van veiligheid. De Commissie is van oordeel dat de school de besluiten en afwegingen rondom een eventuele schorsing van de klasgenoot in redelijkheid heeft kunnen nemen en maken. De school heeft in dit verband het advies van de politie overgenomen en dat acht de Commissie niet onbegrijpelijk. De school had zich wat betreft een aantal zaken pro-actiever kunnen opstellen, naar het oordeel van de Commissie. De rector heeft zich aanvankelijk vooral laten leiden door het advies van de vertrouwensinspectie om het ‘klein te houden’, waardoor het pestgedrag is geëscaleerd en zelfs volledig uit de hand is gelopen. De Commissie kan zich niet aan de indruk onttrekken dat het een enorme impact heeft gehad op het welbevinden van de dochter van klaagster. De school heeft onvoldoende effectief en doortastend actie ondernomen ten aanzien van het pestgedrag. De klacht over het ontbreken van een veilige schoolomgeving is gegrond. De Commissie kan zich voorstellen dat de dagelijkse confrontatie met haar klasgenoot heeft bijgedragen aan een gevoel van onveiligheid. Dat neemt niet weg dat de school zich heeft ingespannen om de leerlingen gescheiden van elkaar te houden. De Commissie is voorts van oordeel dat de school adequate en pro-actiever had moeten optreden in het contact met klaagster. Er had in deze precaire kwestie in een vroeg stadium een contactpersoon voor klaagster aangewezen moeten worden. De school heeft gesteld dat dit werd bemoeilijkt door de dwingende en grensoverschrijdende digitale communicatie van klaagster. Hierover merkt de Commissie op dat dit haar niet onbegrijpelijk voorkomt, gelet op de hoog oplopende emoties. Van een school mag in dit soort gevallen een professionele opstelling verwacht worden. Dit hoeft niet in de weg te staan aan het tonen van empathie. Klacht gegrond met betrekking tot het pesten en de communicatie, voor het overige ongegrond.
Aanbeveling
Sprake is van een uitzonderlijke situatie, het is lastig algemene uitgangspunten te formuleren voor het geval zich onverhoopt nogmaals een dergelijke situatie voordoet. Van belang is in een dergelijke situatie de verantwoordelijkheid van de eigen normen en waarden voor ogen te houden en de regierol nadrukkelijk en zichtbaar uit te voeren. Een pestprotocol is een procedurevoorstel, de uitvoering dient strak gemonitord te worden. Bij onvoldoende resultaat dient snel en adequaat opgeschaald te worden.