Klacht over straffen tweeling, verwijderen leerlingen, communicatie en afstandsonderwijs. Klacht deels gegrond, deels ongegrond.
Straffen van tweeling als één entiteit, onzorgvuldige procedure rondom verwijdering, communicatie en afstandsonderwijs. Klacht deels gegrond, deels ongegrond. Grensoverschrijdend gedrag waarvoor tweeling gezamenlijk gestraft wordt, terwijl slechts een van beide betrokken was bij het incident. Over en weer worden gegevens van de tweeling in elkaars dossier gezet. Klachtonderdeel ongegrond nu op basis van het dossier is gebleken dat hoewel de gedragingen van de tweeling niet exact aan elkaar gelijk zijn, deze wel de nodige overeenkomsten vertonen. De leerlingen hebben overlast veroorzaakt, dat in meer of mindere mate uit de hand gelopen is en de communicatie hierover met klaagster is moeizaam verlopen. De beslissing tot verwijdering is gebaseerd op handelingsverlegenheid ten aanzien het de stuurbaarheid van het gedrag van de leerlingen en het ontbreken van medewerking van klaagster. Echter was voor klaagster en de leerlingen onvoldoende duidelijk dat een nieuw incident zou kunnen leiden tot een verwijdering van de school, gelet hierop is de klacht met betrekking tot de procedure gegrond.De school heeft voorts gesprekken gevoerd met de leerlingen over een van de voorvallen zonder aanwezigheid van klaagster, terwijl de leerlingen aangegeven hebben de aanwezigheid van klaagster gewenst te vinden. De school had hierin niet aan de wens van de leerlingen voorbij mogen gaan en had klaagster moeten betrekken in de gesprekken, klachtonderdeel gegrond. De school heeft in de periode dat de leerlingen niet welkom waren op school de mogelijkheid geboden van afstandsonderwijs. Gebleken is dat dit afstandsonderwijs niet volledig en goed georganiseerd was met gedegen pedagogische en didactische kaders. Ook dit klachtonderdeel is gegrond.