Klacht over schorsing leerling op staande voet. Klacht deels gegrond, deels ongegrond.
De situatie |
Op 1 februari ziet de conciërge de leerling samen met drie andere jongens en een meisje uit de wc van de jongens lopen. Hiervan doet hij melding bij de schoolleiding, die camerabeelden opvraagt. Hierop is te zien dat eerst twee jongens en het meisje uit een WC-hokje komen om vervolgens te wisselen met de andere twee jongens. In overleg met de wijkagent wil school het incident klein houden. Omwille van de kwetsbaarheid van het meisje en de veiligheid van de betrokken leerlingen. En ook om escalatie door inmenging van familie te voorkomen. Op 8 februari wordt de leerling geschorst. De reden wordt niet medegedeeld ‘in verband met de veiligheid van de leerling’. |
Oordeel Commissie |
De klacht ten aanzien van de schorsing van de leerling is gegrond. De klacht met betrekking tot de bejegening door de leerjaarcoördinator is ongegrond, nu de commissie niet vast kan stellen of de verweten gedragingen hebben plaatsgevonden. |
Niet voldaan aan de wet |
De school heeft procedureel een aantal zaken laten liggen. Zo is niet voldaan aan het wettelijke vereiste de leerling en zijn ouders op de hoogte te stellen van de beslissing tot schorsing, voorzien van een deugdelijke motivering. Van schorsing ‘op staande voet’ was ook geen sprake, nu er een week was verstreken tussen het incident en de schorsing. Tot slot heeft de schorsing langer geduurd dan de toegestane vijf dagen. Dagen dat de leerling weer welkom was op school maar nog niet in de klas mocht meedraaien, moeten volgens de Commissie ook als schorsingsdagen meegeteld worden. |
Niet conform beleid camerabeelden gehandeld |
Hoewel het geen klachtonderdeel is, stelt de Commissie vast dat school niet conform haar beleid ten aanzien van de camerabeelden heeft gehandeld. Hierin staat dat als een leerling op camerabeelden als ‘dader’ wordt geïdentificeerd, zij de ouders direct op de hoogte moet stellen en dat ouders dan het recht hebben de beelden te bekijken. Hier had school gehoor aan moeten geven. |