Klacht over schooladvies
Situatieschets
Klager is het niet eens met het door de school aan zijn zoon gegeven VMBO-TL advies. Klager is van mening dat de school onvoldoende kan beoordelen welk niveau geschikt is voor zijn zoon. De zoon van klager zit pas sinds enkele maanden op de school en is pas in 2022 in Nederland komen wonen. Het advies houdt dan ook geen rekening met de capaciteiten van de zoon van klager.
Uitspraak
Het geven van een schooladvies voor het voortgezet onderwijs betreft bij uitstek een bevoegdheid van de school waarin de expertise van de (medewerkers van de) school een belangrijke rol speelt. Dit betekent dat de school hierin zelf gemotiveerd keuzes mag maken. De Commissie toetst terughoudend, zij beoordeelt slechts of de school in redelijkheid tot haar schooladvies heeft kunnen komen. De school heeft het advies geformuleerd aan de hand van de combinatie van harde (cijfermatige) als zachte gegevens (werkhouding, attitude, concentratie). Er is in voldoende mate rekening gehouden met het feit dat de leerling de Nederlandse taal (nog) niet voldoende machtig is. Het schooladvies is gedegen onderbouwd en de motivering ervan is begrijpelijk en navolgbaar. De school heeft, hoewel de cijfers daartoe geen sluitend beeld geven, kansrijk geadviseerd met VMBO-TL. De klacht is ongegrond.