Klacht over overstap speciaal basisonderwijs naar regulier onderwijs
Situatieschets
De dochter van klaagster heeft per schooljaar 2021/2022 de overstap gemaakt van regulier onderwijs naar speciaal onderwijs. Zij zat toen in groep 4 en ging ook weer naar groep 4. Zij had in het bijzonder behoefte aan ondersteuning bij de taalontwikkeling en logopedie. Klaagster is van mening dat haar dochter op de school niet op haar plaats is, klaagster verwijt de school dat er niet naar het belang van haar dochter wordt gekeken. De dochter van klaagster wordt intellectueel niet uitgedaagd en ook sociaal gezien is zij er niet op haar plek, zij wordt gepest en een en ander heeft zijn weerslag op haar gezondheid. Verder stelt klaagster geen invloed te hebben op het OPP van haar dochter en stelt zij ook dat de school niet reageert op haar vragen.
Klaagster wil dat haar dochter de overstap terug naar een reguliere basisschool maakt. Klaagster stelt zich daarbij op het standpunt dat de school heeft beloofd zich hierbij actief op te stellen. Dit blijkt echter niet uit de acties van de school, daarmee wordt de overstap juist tegengewerkt. Klaagster heeft al een groot aantal reguliere bassischolen benaderd, maar er is nog geen plekje gevonden voor de dochter van klaagster.
Uitspraak
Klaagster en verweerder staan in deze zaak lijnrecht tegenover elkaar. De Commissie stelt vast dat de dochter van klaagster een goede vooruitgang laat zien op de school. De Commissie acht de klacht dat de leerling cognitief niet wordt uitgedaagd dan ook niet gerechtvaardigd is. De Commissie stelt ook vast dat de dochter van klaagster laat zien een vrolijke en goed geïntegreerde leerling te zijn. Dat in één onderzoek -tegenover een veelvoud van observaties van de school en derden- gemeld wordt dat de leerling aangeeft gepest te worden acht de Commissie onvoldoende om aan te nemen dat sprake is van stelselmatige pesterijen. De Commissie is verder van oordeel dat het feit dat er geen overeenstemming is bereikt tussen partijen over het OPP niet automatisch inhoudt dat klaagster geen invloed op het OPP heeft. Ook reageert de school voldoende op de vragen van klaagster. Er zijn vele gesprekken gevoerd en e-mails verstuurd. De Commissie overweegt ten aanzien van het tegenwerken van een overstap terug naar het regulier onderwijs geen sprake is. Een mogelijke overstap vraagt om het geven van een professionele opinie aan een beoogde nieuwe school en dit kan niet worden gezien als een (actieve) tegenwerking van de door klaagster gewenste overstap. De klacht is in al zijn onderdelen ongegrond.