Klacht over overplaatsing leerling na incident.
Situatieschets
De zoon van klaagster is in het schooljaar 2021/2022 begonnen op de school. Gedurende het schooljaar hebben er meerdere conflicten gespeeld tussen de zoon van klaagster en een van zijn medeleerlingen. Klaagster is door de school, zowel mondeling als schriftelijk, in kennis gesteld van de ervaren problemen. Klaagster meent dat de school de problemen niet goed heeft aangepakt. Klaagster en haar zoon voelen zich niet gehoord door de school en hebben het gevoel dat de zoon van klaagster altijd ‘de schuld’ van de incidenten krijgt. Klaagster heeft de school meermaals gevraagd of de medeleerling naar een andere klas kan worden overgeplaatst omdat hij degene is die voor de problemen zorgt. De orthopedagoog heeft laten weten dat dit niet mogelijk is, er is geen andere klas. In het schooljaar 2022/2023 is de situatie tijdens een spel geëscaleerd en heeft zich tussen de twee leerlingen een serieus incident voorgedaan. De school heeft hierop besloten de zoon van klaagster over te plaatsen naar een andere locatie van de school, de school wil hem op deze wijze een kans geven terug te keren na het incident. Klaagster ervaart dit als een straf voor haar zoon, terwijl de medeleerling - die net zo goed schuldig is aan het incident - niet wordt gestraft. De school is niet bereid naar andere oplossingen te kijken en klaagster is het daar niet mee eens.
Uitspraak
De Commissie toetst de klacht marginaal vanwege de beleidsvrijheid van de school. De Commissie stelt vast dat sprake is geweest van onacceptabel gedrag van de zoon van klaagster. De school heeft hierop geacteerd, dit komt de Commissie niet onredelijk voor. De school heeft immers de zorg voor een veilige onderwijsomgeving voor alle leerlingen en in dat kader grenzen dient te stellen aan onacceptabel gedrag. De Commissie meent dat de school in redelijkheid tot de genomen beslissing heeft kunnen komen. De school heeft daarbij alle belangen afgewogen. De school heeft verklaard dat de beslissing beslist geen strafmaatregel is geweest. Terugkeer van beide leerlingen in de klas zou wel hebben geleid tot (nog meer) problemen. De school heeft, mede gelet op de doorgroeimogelijkheden van de zoon van klaagster, de bestreden beslissing genomen. Als de school de overwegingen met klaagster gedeeld zou hebben, zou dit wellicht hebben bijgedragen aan haar begrip. De beslissing is niet onbegrijpelijk, wel had de communicatie beter gekund. Klacht ongegrond.
Aanbeveling
De Commissie beveelt het bestuur aan ouders goed mee te nemen in de belangenafweging en goed te motiveren waarom een beslissing genomen wordt om te voorkomen dat ouders beslissingen ervaren als een strafmaatregel.