Klacht over niet serieus nemen leerling, pestgedrag en grensoverschrijdend gedrag door docenten, en de inhoud van het leerlingendossier
De situatie |
De leerling is ingestroomd van het speciaal basisonderwijs. Hij is betrokken bij meerdere incidenten met medeleerlingen op school. Volgens klaagster pakt school dit niet goed op en neemt zij de leerling niet serieus, waardoor hij zich onveilig voelt op school. Ook vertonen docenten, door de toiletruimte van leerling binnen te vallen, grensoverschrijdend gedrag. En ze pesten de leerling door hem niet deel te laten nemen aan leuke lessen. Tot slot staan er onwaarheden in het leerlingendossier. School herkent zich niet in het beeld dat klaagster schetst. Zij probeert leerling uitgebreid te begeleiden, wat klaagster op diverse punten bemoeilijkt. School heeft klaagster herhaaldelijk de gelegenheid geboden het leerlingendossier te bespreken en haar zienswijze toe te voegen. |
Oordeel van de Commissie |
De lezingen van klaagster en school met betrekking tot een onveilig gevoel van leerling op school c.q. het niet serieus nemen van leerling staan lijnrecht tegenover elkaar. Dat een leerling zich niet serieus genomen voelt is op zichzelf betreurenswaardig. Toch kan niet worden vastgesteld wat de feitelijke toedracht is geweest. Voor de Commissie is het beeld ontstaan dat leerling moeilijk te hanteren en te corrigeren is. Dat beeld is door klaagster niet weggenomen. De klacht is ongegrond. |
Verder heeft klaagster niet aannemelijk kunnen maken dat sprake was van grensoverschrijdend gedrag door docenten van de school, door de toiletruimte binnen te dringen. Zij is volledig voorbij gegaan aan de reden hiervan, te weten dat docenten de toiletruimtes controleerden omdat leerling meerdere malen was betrapt op vapen in het toilet. Het binnenvallen is derhalve niet onbegrijpelijk. De klacht is ongegrond. |
Wat betreft het leerlingendossier: ouders hebben niet het recht het leerlingendossier inhoudelijk aan te passen. Als zij kunnen aantonen dat bepaalde informatie kennelijk onjuist is, kan dat wellicht tot een uitzondering leiden. In het algemeen kan volstaan worden met het bieden van de mogelijkheid een eigen opmerking te laten opnemen op de plaats waar daartoe aanleiding wordt gezien, hetgeen school heeft gedaan. Ook deze klacht is ongegrond. |