Klacht over niet nakomen zorgplicht, fysiek handelen bij leerling en niet optreden RvT
De situatie |
Vanaf groep 4 vertoont leerling ongewenst gedrag, welk gedrag invloed heeft op de rust, veiligheid en het leerklimaat van de groep. De met klagers besproken interventies van school leveren onvoldoende resultaat op. School kan niet langer voorzien in de ondersteuningsbehoefte van leerling, waarna een onderzoeksplaatsing op het SBO volgt. |
Oordeel van de Commissie |
Niet nakomen zorgplicht |
Gelet op het gedrag van leerling en de invloed hiervan op de groep, is het niet onredelijk dat school een TLV heeft aangevraagd. Het is met de nodige voortvarendheid door school opgepakt. Experts vonden het ook wenselijk om leerling uit de stressvolle situatie op school te halen en leerling rust te bieden. Ernstige nalatigheid in het bieden van zorg kan de Commissie niet vaststellen. |
Fysiek en mentaal handelen bij leerling door directeur |
Het gedrag van leerling veroorzaakte onveiligheid in de klas. De directeur moest een belangenafweging maken tussen de angst van leerling en de veiligheid van medeleerlingen c.q. leerkrachten. Van de directeur kon niet verwacht worden het belang van leerling boven het belang van de hele groep te plaatsen. De belangenafweging is volgens de Commissie niet onredelijk. |
Niet optreden Raad van Toezicht |
Uit artikel 17c lid 3 jo. Artikel 17c lid 1 en lid 2 van de Wet op het primair onderwijs volgt dat de RvT toezicht moet houden op de uitvoering van de taken en de uitvoering van de bevoegdheden door het bestuur. De RvT kan het bestuur adviseren, maar mag niet op haar stoel gaan zitten. De Commissie vindt het verwerpelijk dat klager zich tot haar wendt over de wijze waarop de RvT haar taak vervult. |
Niet voorkomen van stigmavorming rond leerling |
School heeft, gelet op de ernst van de incidenten en impact hiervan in de klas, de ouders van de groep geïnformeerd. Dit is volgens de Commissie geen stigmatisering. Een stigma betekent dat iemand een negatief label krijgt. Het is niet gebleken dat dit is gebeurd. |
Verwijt dat door het handelen school trauma bij leerling is ontstaan |
Dit hebben klagers onderbouwd door enkel te stellen dat de school niet juist heeft gehandeld. School betwist het causale verband tussen het handelen van school en het trauma van leerling. Volgens de Commissie heeft school de situatie rond de leerling met de nodige zorgvuldigheid aangepakt. Zij heeft gedaan wat redelijkerwijs van haar verwacht mocht worden in de gegeven situatie. |
De Commissie verklaart de hierbovengenoemde klachten ongegrond. |