Klacht over nakijken toetsen en bejegening. Klacht deels gegrond.
Fraude door docent bij nakijken toetsen is niet komen vast te staan. Dat neemt niet weg dat de school en in het bijzonder de leerkracht, nadat klagers bij de leerkracht hadden aangegeven dat de eerste toets niet juist was nagekeken, alles op alles had moeten zetten om te voorkomen dat dit nogmaals zou gebeuren. De leerkracht had maatregelen moeten nemen om ervoor te zorgen dat de situatie zich niet nogmaals zou voordoen. Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld het kopiëren van de toetsen alvorens deze aan de leerling uit te reiken, het samen met een andere collega nakijken, de toets met pen laten maken of de leerling op school nogmaals de toets laten maken. Het is niet gebleken dat de leerkracht maatregelen als bedoeld heeft genomen om herhaling te voorkomen. Zeker nadat er meer toetsen met foutief gecorrigeerde antwoorden door klagers werden teruggebracht, had de leerkracht actie moeten ondernemen. De Commissie is dan ook van mening dat de leerkracht hierin is tekortgeschoten. Klagers stellen dat verweerder, ondanks meerdere verzoeken hiertoe, hen geen uitleg en inzicht wilde verschaffen wat betreft de toetsen en de daarbij behorende puntenquota. De school heeft de uitleg en transparantie uiteindelijk wel gegeven, maar de Commissie is van oordeel dat zij dit in een veel eerder stadium had moeten doen, ook al waren klagers daar aanvankelijk wellicht weinig ontvankelijk voor. Het is – op basis van hetgeen door klagers is aangevoerd – niet vast komen te staan dat de leerkracht (of de school) de leerling (opzettelijk) psychisch heeft willen schaden. Ook van demoraliseren is geen sprake. De Commissie oordeelt dat niet aannemelijk is geworden dat de school de desbetreffende toetsen opzettelijk heeft willen verdoezelen. De Commissie is van oordeel dat klagers onvoldoende hebben onderbouwd op grond waarvan zij van mening zijn dat sprake is van partijdigheid van de directie. De Commissie is van oordeel dat er geen reden is de leerkracht disciplinaire maatregelen op te leggen. Leerkracht kan niet worden verplicht tot maken van excuses. De Commissie beveelt het bevoegd gezag aan ervoor te zorgen dat de algemeen directeur een nieuwe directeur nadrukkelijker begeleidt, zeker als er sprake is van kritische ouders als klagers, en nauwer betrokken is en blijft bij haar of zijn ontwikkeling.