Klacht over leerlingrapport, lage beoordeling en overhandiging toetsresultaten aan ouders. Klachten ongegrond.
Klachten omtrent: totstandkoming leerling rapport; Te lage beoordeling in de rapporten; Overhandiging toets resultaten aan ouders. Klachtonderdelen ongegrond. Advies aan bevoegd gezag om initiatief te nemen tot gesprek ouders teneinde vertrouwensband te herstellen.Volgens klagers moeten de leerling rapporten alleen gebaseerd zijn op de resultaten van de methode gebonden toetsen en mogen deze niet gemixt zijn met de uitslagen van de Cito-toets. In het primair onderwijs zijn geen regels vastgesteld voor de wijze waarop het leerling rapport tot stand komt; De school heeft hierin haar eigen bevoegdheid. De Commissie verklaart dit klachtonderdeel ongegrond. Ook stellen klagers dat bepaalde gegevens van de toetsen niet correct zijn ingevuld op de leerling rapporten en de beoordeling te laag is. Er zou ook sprake zijn van discriminatie op grond van sociaaleconomische gronden. De Commissie stelt vast dat klagers feitelijk niet hebben onderbouwd dat de school de kinderen structureel bewust te laag heeft beoordeeld in de diverse leerling rapporten. De Commissie heeft geen aanknopingspunten voor de beschuldigingen van klagers gevonden. Ook is de Commissie niet gebleken van discriminatie op sociaaleconomische gronden. De school heeft ter zitting aangegeven dat een eventuele onbewuste fout van de school hersteld kan worden en dat daar het vervolggesprek met de intern begeleider ook voor is bedoeld. Dit onderdeel van de klacht is daarom ongegrond. Volgens de derde klacht heeft de school desgevraagd niet tijdig een kopie van de resultaten van de methode gebonden toetsen aan de ouders overhandigd, zodat ouders de resultaten kunnen evalueren. Klagers hebben er geen vertrouwen in. De school heeft aangegeven dat het niet gebruikelijk is om toets resultaten aan ouders te verstrekken. De Commissie kan begrijpen dat de school de resultaten van (Cito-) toetsen niet zonder context en toelichting heeft verstrekt, maar acht wel van belang dat klagers hierin inzage krijgen met een toelichting van een leerkracht. Ter zitting is gebleken dat de IB’er een gesprek voor inzage in de toets gegevens en toelichting daarop heeft georganiseerd en een vervolggesprek heeft aangeboden om, aan de hand van een uitdraai van het leerlingvolgsysteem en van toets resultaten, door te praten over de door klagers gestelde discrepantie tussen de leerling rapporten en de toets resultaten. Hieruit blijkt de bereidheid van de school om klagers van voldoende informatie en uitleg te voorzien. De Commissie verklaart dit klachtonderdeel ongegrond. De Commissie is van oordeel dat het vervolggesprek, dat klagers hebben afgeslagen, alsnog dient plaats te vinden om de verhoudingen tussen klagers en de school ten goede te kunnen keren. De Commissie adviseert het bevoegd gezag om de school het initiatief te laten nemen voor een gesprek met klagers om in het belang van de kinderen de vertrouwensband te herstellen. Daarbij beveelt de Commissie aan om een vast contactpersoon voor de communicatie met de ouders aan te wijzen.