Klacht over klassenindeling. Klacht ongegrond.
Klassenindeling: Klagers zijn het niet eens met de groepsindeling van groep 3, die tegen hun voorkeur ingaat, zoals door hen aangegeven bij de 10-minutengesprekjes. Klagers stellen dat geen rekening met het individuele belang van (naam leerling) is gehouden. De groepsdynamiek kan niet als argument worden genoemd in het kader van het individuele belang van (naam leerling). (naam leerling) is geslachtofferd in het belang een ander kind. De school heeft in de stukken en ter zitting toegelicht dat zij bij het maken van de groepsindeling gebruik heeft gemaakt van een stappenplan. In het stappenplan wordt beschreven hoe het proces verloopt en welke afwegingen worden gemaakt bij het samenstellen van de groepen. De school heeft gemotiveerd uiteengezet op welke wijze in het onderhavige geval tot besluitvorming is gekomen en welke criteria zij daaraan ten grondslag heeft gelegd. Bij de indeling is volgens haar niet alleen rekening gehouden met de groepsdynamiek maar ook met de persoonlijke belangen van (naam leerling). De Commissie stelt vast dat de school argumenten heeft aangedragen waaruit blijkt dat zij het belang van (naam leerling) heeft meegewogen.Nu geen procedurele gebreken zijn aangevoerd of gebleken is de groepsindeling op redelijke gronden tot stand gekomen. De klacht moet dan ook ongegrond verklaard worden. De Commissie merkt tot slot nog op dat over de groepsindeling in beginsel niet voorafgaand met ouders overlegd hoeft te worden. Het komt de Commissie echter als raadzaam voor dat de school – zeker in gevallen waarin niet geheel wordt voldaan aan de opgegeven voorkeuren – een overlegmoment inlast met de ouders om de groepsindeling te bespreken voordat deze bekendgemaakt wordt.