Klacht over klassenindeling en afhandeling klacht klassenindeling. Klacht deels gegrond.
Klassenindeling en afhandeling klacht over klassenindeling. Klacht deels gegrond.
Een school heeft beleidsvrijheid bij het indelen van de groepen, de Commissie toetst in dergelijke gevallen slechts marginaal. De Commissie bekijkt of de school in redelijkheid tot het genomen besluit heeft kunnen komen. De Commissie komt tot het oordeel dat de school de klassenindeling procedureel op een juiste wijze tot stand heeft laten komen, de school heeft daarbij de belangen van betrokken leerlingen meegewogen. Klachtonderdeel ongegrond.
De school is echter wel tekortgeschoten in de communicatie met klagers en in de afhandeling van de klacht van klagers. De school is voorbij gegaan aan de behoefte van klagers een toelichting te krijgen op het plaatsen van hun zoon in een nieuwe klas. Klagers voelen zich niet gehoord en niet serieus genomen in hun bezwaren. De Commissie constateert dat het de school niet is gelukt om tot een inhoudelijke onderbouwing van de klassenindeling te komen. Het benoemen van groepsdynamiek en de combinatie van leerlingen is naar het oordeel van de Commissie te algemeen.
Voorts stelt de Commissie vast dat de nieuwe indeling pas laat is gecommuniceerd, het luistert in dat geval nauw om een toelichting te geven. Gesprekken met klagers daartoe zijn afgezegd of met slechts een deel van de commissie van deskundigen doorgegaan, waarbij de school niet heeft uitgelegd waarom de zoon van klagers in de nieuwe klas geplaatst is. De school heeft slechts medegedeeld dat zij de klassenindeling zou handhaven. De Commissie meent dat van de school meer verwacht mag worden in geval van een wijziging in de indeling in de klas. Klachtonderdelen gegrond.