Klacht over het time-out en toepassing protocol rondom schorsing en verwijdering van leerlingen.
Situatieschets
Op 12 september 2022 krijgt de zoon van klagers een time-out, omdat hij andere leerlingen slaat en naar de keel grijpt. Op 14 september 2022 keert hij terug op school. Nadat hij weer een leerling slaat volgt een nieuwe time-out, die duurt tot 20 september 2022, omdat die dag al een gesprek gepland staat op de school. De zoon van klagers keert 26 september 2022 terug op school. Op die dag is er een incident met de dochter van klagers op school. Op 27 september 2022 is er (wederom) een gesprek op school, klager wordt daar boos en haalt beide kinderen van school. Op 30 september 2022 is er voor het eerst contact tussen klagers en de school over thuisonderwijs. Klagers zijn van mening dat door de houding van de directeur hun kinderen nodeloos lang geen onderwijs hebben genoten. Klagers vinden ook dat de school de time-outs niet conform het Protocol “Schorsing en verwijdering van leerlingen” hebben ingezet.
Uitspraak
Gezien de gang van zaken tijdens en na het gesprek van 27 september 2022 en het door klagers uitgesproken feit geen vertrouwen in de school te hebben, is het begrijpelijk dat de school eerst een extra gesprek met klagers wilde voeren. De school wilde in dit gesprek beoordelen of het vertrouwen kon worden hersteld voordat terugkeer van de kinderen aan de orde kwam. De Commissie constateert dat er veel tijd verloren is gegaan en het opstarten van het thuisonderwijs sneller had gekund. Dit is echter onvoldoende reden het klachtonderdeel, dat door de houding van de directeur de kinderen van klagers nodeloos lang geen onderwijs genoten, gegrond te verklaren. De Commissie is wel van oordeel dat de school het protocol “Schorsing en verwijdering van leerlingen” onvoldoende heeft nageleefd. De eerste time-out is in de gegeven omstandigheden conform het protocol uitgevoerd en tijdig aangezegd. Dit geldt niet voor de tweede time-out van 14 september 2022. Deze heeft tot 20 september 2022 geduurd en had feitelijk het karakter van een schorsing. De school heeft aldus de maximumtermijn van de time-out overschreden.
Aanbeveling
De Commissie adviseert de school in voorkomende gevallen het eigen protocol nauwgezetter te volgen en te waken voor het oneigenlijk gebruik van de time-out.