Klacht over geen passend onderwijs en/of begeleiding, communicatie en bejegening, informatieverstrekking aan derden. Klacht deels gegrond.
Geen passend onderwijs en/of begeleiding, communicatie en bejegening, informatieverstrekking aan derden en bejegening gemachtigde. Klacht deels gegrond.De klacht komt er in de kern op neer dat klager de school verwijt dat de school geen onderwijs en/of begeleiding heeft aangeboden die passend was bij haar problematiek. Klager meent dat de school meer (en anders) had moeten worden om zijn dochter op een juiste manier te begeleiden. Dat de dochter van klager extra begeleiding nodig had staat niet ter discussie. De Commissie kan niet constateren dat de school tekortgeschoten is in haar zorgplicht passende begeleiding te geven aan de dochter van klager. De dochter van klager heeft niet ‘gewoon’ meegedraaid in de klas, maar zat in een intensief traject met veel begeleiding waarbij rekening is gehouden met de (in eerdere jaren) aangereikte handvaten. De complexe situatie van de dochter van klagers vergt een duidelijke regie in het vormgeven van het onderwijs en het overleg met klagers over de begeleiding. In dit kader is de school tekort geschoten. De Commissie heeft geconstateerd dat er te weinig is vastgelegd en dat klager onvoldoende is meegenomen in het door de school voorgenomen traject. Voor wat betreft de communicatie over de begeleiding is de klacht dan ook gegrond. De school had de regie moeten nemen door duidelijk te communiceren over het geboden onderwijs, de begeleiding, een plan van aanpak moeten opstellen en op gezette tijden contactmoment in moeten plannen met de ouders om te evalueren. De klacht met betrekking tot het verstrekken van informatie aan derden is eveneens gegrond, nu gebleken is dat de directeur voorafgaand aan het reageren op de e-mail zoals van de derde ontvangen, niet met klager heeft overlegd, noch heeft de directeur een afschrift van het bericht aan klager gezonden. De Commissie acht deze handelswijze onzorgvuldig van de zijde van de directeur.De Commissie heeft tot slot opgemerkt dat de suggestieve verwijten en onnodig polariserende opmerkingen van de gemachtigde over de opvoeding en thuissituatie als kwetsend zijn ervaren door klager. Deze bejegening heeft niet bijgedragen aan de verbetering van de verhouding tussen partijen, hetgeen voor de school – in het belang van haar leerlingen – uitgangspunt dient te zijn. De Commissie heeft de gemachtigde aanbevolen het advies van de commissie, om niet koste wat het kost de procedure te willen ‘winnen’, ter harte te nemen.