Klacht over gebruikte lesmethode
Situatieschets
De school maakt gebruik van een lesmethode (Arti, beeldende vormgeving voor de onderbouw). De lesmethode is naar de godsdienstige overtuiging van klagers in strijd met Gods Woord en de identiteit en grondslag van de school. In het boek zijn, in strijd met het tweede gebod, afbeeldingen opgenomen van de Heere Jezus en, in strijd met het zevende gebod, afbeeldingen van naakte mensen opgenomen. De school acht het gebruik van de methode vanuit haar opdracht, ingegeven vanuit haar missie en de van overheidswege voorgeschreven leerstof, wel aanvaardbaar.
Uitspraak
De Commissie komt tot het oordeel dat de klacht gegrond is. De Commissie stelt vast dat de school een christelijke school op reformatorische grondslag is en in het schoolprofiel heeft opgenomen dat alle betrokkenen de Bijbel aanvaarden als het onfeilbare en gezaghebbende Woord van God. De school heeft aangegeven geen beleid te hebben met betrekking tot gemoedsbezwaren van ouders tegen een methode of activiteit van de school. De Commissie meent dat van de school mag worden verwacht dat zij deugdelijk onderzoek doet naar een passend alternatief in geval van gemoedsbezwaren. De school heeft niet, of in ieder geval onvoldoende aannemelijk gemaakt dat zij dit – samen met klagers – heeft gedaan.