Klacht over functioneren leerkracht, veilig schoolklimaat, communicatie en leerlingdossier. Klacht gegrond.
Functioneren leerkracht, veilig schoolklimaat, communicatie en leerlingdossier. Klacht gegrond.Het is voor de Commissie niet vast komen te staan dat de leerkracht verwijtbaar heeft gehandeld. De leerkracht was nieuw en is onvoldoende in haar nieuwe functie begeleid. De Commissie acht het onverantwoord dat er drie onervaren leerkrachten tegelijk op dezelfde locatie zijn geplaatst zonder adequate begeleiding. Dit valt niet de leerkracht, maar wel het bestuur en de voormalige directie aan te rekenen. Ter zitting is vast komen te staan dat er verschillende verbetertrajecten in gang zijn gezet en verweerder de klachten van klagers herkend en erkend. De Commissie merkt nog wel op dat het belangrijk is om grenzen te trekken in situaties waarbij de veiligheid in het geding is. Dit neemt niet weg dat bij het toepassen van de interventies ook goed gekeken dient te worden naar de situatie van de leerling. De Commissie twijfelt er niet aan dat de school zich heeft ingezet voor een goede samenwerking met klagers en overige betrokkenen en zich heeft ingezet om de ontstane escalaties het hoofd te bieden met behulp van haar protocol en de-escalerende maatregelen. Gebleken is dat bepaalde interventies averechts werkten en dat klaagster en overige betrokkenen hier herhaaldelijk over hebben gesproken met de school. Van de school mag in een dergelijke situatie worden verwacht dat zij nadenken over een aanpak die effectiever zou kunnen zijn. Van een cluster 4 school mag verwacht worden dat hier proactief en adequaat mee wordt omgegaan. De Commissie heeft geen concrete aanwijzingen dat de school structureel heeft gefaald in haar communicatie. Voor een goede samenwerking is vertrouwen nodig van beide kanten, daar heeft het langere tijd aan ontbroken. De klacht had echter voorkomen kunnen worden als er een (schriftelijke) terugkoppeling van verschillende gesprekken had plaatsgevonden. De Commissie oordeelt tot slot dat het onbegrijpelijk is hoe de school is omgegaan met de leerlinggegevens, nu er bij de ingebruikname van een nieuw leerlingvolgsysteem veel gegevens verloren gegaan zijn.