Klacht over een melding bij Veilig Thuis. Klacht ongegrond.
De situatie
De leerling vertelt op 23 januari 2024 aan de leerkracht dat klager soms heel boos op hem wordt en hem dan uitscheldt of slaat. Dit wordt met klager besproken. Op 6 maart 2024 vindt een startgesprek plaats en een vervolggesprek hiervan vindt op 14 maart 2024 plaats. In het vervolggesprek wordt klagers verteld dat de leerling op 6 maart 2024 opnieuw heeft verteld dat klager scheldt en schreeuwt en dat klager hem soms ook slaat. In dit gesprek wordt de afspraak gemaakt dat de leerling de aankomende drie weken bij moeder verblijft. Op 21 maart 2024 doet de school een melding bij Veilig Thuis, omdat zij zich zorgen maakt over de leerling. Op 25 maart 2024 dient klager een klacht in bij de directeur a.i. en de IB-er van de school. Deze klacht wordt ongegrond verklaard. Klager dient vervolgens een klacht in bij de Commissie.
Oordeel Commissie
De klacht ten aanzien van de melding bij Veilig Thuis is ongegrond. De klacht met betrekking tot de afhandeling van de klacht is ongegrond.
Melding Veilig Thuis
Wanneer er zorgen zijn over de veiligheid van een leerling, dan is de school bevoegd, en in voorkomende gevallen verplicht, om een melding bij Veilig Thuis te doen. Voor een melding bij Veilig Thuis dient de school de stappen uit de meldcode te doorlopen om een afweging te kunnen maken over een eventuele melding. Ter zitting is duidelijk geworden dat de signalen van de leerling dermate ernstig waren dat de school zich zorgen maakte over zijn veiligheid. Naar het oordeel van de Commissie waren die signalen en de informatie die zij daarna van klager heeft gekregen voldoende om een melding te doen.
Klachtafhandeling
Niet blijkt dat in de klachtprocedure jegens klager onzorgvuldig is gehandeld. Klager heeft de mogelijkheid gehad om zijn visie toe te lichten en zijn visie over de gebeurtenissen te geven. Vervolgens is het aan de school om de door de klager naar voren gebrachte argumenten te wegen en een oordeel te vellen. Dit is gebeurd.