Klacht over doublure leerling VWO-5
Situatieschets
Klager stelt dat in de overgangsvergadering van VWO-5 naar VWO-6 niet goed is gekeken naar de omstandigheden en de situatie van zijn zoon. De besluitvorming is onzorgvuldig tot stand gekomen doordat bijzondere omstandigheden niet zijn meegenomen of meegewogen. De school is in het bijzonder tekortgeschoten in de begeleiding van de zoon van klager met betrekking tot zijn dyslexie. Als gevolg van Corona-quarantaines heeft de zoon van klager ook lessen gemist. Door de dyslexie zijn de talen en vakken met complexe teksten een probleem voor de zoon van klager. Ondanks meerder verzoeken heeft de school geen actie ondernomen om de dyslexie-ondersteuning voor de zoon van klager te regelen.
Uitspraak
De Commissie betreurt het dat er geen verslagen gemaakt zijn door de school, anderzijds heeft zij begrepen dat de lijnen met de mentor op school erg kort zijn zodat het dyslexieprobleem wel naar boven gekomen zou zijn in gesprekken met de mentor. Het is de Commissie duidelijk geworden dat de zoon van klager vanaf aanvang Havo-4 geen ondersteuning meer nodig had voor de dyslexie waardoor er geen focus meer op die problemen is geweest. De zoon van klager had, indien hij toch weer behoefte had aan ondersteuning hier zelf meer aandacht voor kunnen vragen. De Commissie toetst de klacht over de doublure marginaal. De Commissie stelt vast dat het besluit de zoon van klager niet te bevorderen is genomen op basis van intersubjectieve oordeelsvorming. De Commissie constateert voorts dat procedure aan de te stellen eisen voldoet en stelt vast dat de resultaten van de zoon van klager niet voldoen aan de bevorderingsnormen voor VWO-6. Klacht ongegrond.
Aanbeveling
De Commissie adviseert het bevoegd gezag en de school om ook de contacten met en verzoeken van ouders vast te leggen in een registratiesysteem zodat dit in voorkomende gevallen aan ouders desgewenst aan derden kan worden voorgelegd.