Klacht over doublure. Klacht gegrond.
Situatieschets
De zoon van klagers heeft in het schooljaar 2021-2022 gedoubleerd in VWO4. Aan het einde van het schooljaar hebben klagers bericht gekregen dat hun zoon opnieuw niet bevorderd zou kunnen worden omdat hij niet aan de bevorderingsnormen voldoet. Klagers zijn het hiermee niet eens omdat de school ten onrechte een vak niet mee zou tellen bij de bepaling van het gemiddelde cijfer, terwijl dit cijfer onderdeel uitmaakt van het curriculum en genoemd wordt in de bevorderingsnormen. De school meent dat het cijfer niet (opnieuw) meetelt voor de bevordering omdat het cijfer is behaald in de eerste keer in VWO4 en de leerling een vrijstelling van het vak heeft gekregen in het doublurejaar.
Uitspraak
De Commissie komt tot het oordeel dat de klacht gegrond is. De Commissie komt tot dit oordeel omdat de school geen bepalingen heeft opgenomen in de bevorderingsnorm hoe omgegaan dient te worden met een in een eerder leerjaar behaald cijfer en een gegeven vrijstelling in het huidige schooljaar. Met andere woorden, de bevorderingsnormen zijn onduidelijk op het punt van het vak waarvoor de leerling een vrijstelling gekregen heeft. De Commissie volgt de lezing van klagers en overweegt dat de bevorderingsnorm in het voordeel van klagers uitgelegd dient te worden, omdat zij op de tekst van de bevorderingsnorm af moeten kunnen gaan en daarop moeten kunnen vertrouwen. Ook voor wat betreft de communicatie met betrekking tot het voorgenomen besluit de leerling niet te bevorderen heeft de Commissie overwogen dat de school tekortgeschoten is. Verweerder heeft hiervoor reeds verontschuldigingen aangeboden en heeft erkend dat de school is tekortgeschoten.
Aanbeveling
De Commissie beveelt aan bij de aanpassing van de bevorderingsnorm – door de school aangekondigd tijdens de zitting – goed te kijken naar de consequenties van een door de school verleende vrijstelling van een vak. De Commissie geeft daarbij in overweging de leerling de mogelijkheid te bieden het vak opnieuw te volgen – zodat de gelegenheid geboden wordt een hoger cijfer te halen – in plaats van een vrijstelling te verstrekken.