Klacht over doubleren. Klacht gegrond.
De situatie
De leerling zat in het schooljaar 2023/24 in VWO-4 van de school. In dit schooljaar is bij de leerling dyslexie gediagnosticeerd. De leerling behaalt onvoldoende resultaat om bevorderd te kunnen worden en haar resultaat is ook onvoldoende om haar in VWO-4 te laten doubleren. De school besluit om de leerling te laten afstromen naar Havo-4. Klaagster kan zich niet vinden in dit besluit. Zij dient een klacht in bij de Commissie.
Oordeel Commissie
De klacht ten aanzien van het doubleren van de leerling is gegrond.
Doubleren
De Commissie is terughoudend bij het beoordelen van beslissingen over het bevorderen van leerlingen, omdat het nemen van zulke beslissingen behoort tot het professionele domein van de docenten. De Commissie beoordeelt of het besluit om de leerling niet te bevorderen naar VWO-5, maar af te laten stromen, op een zorgvuldige wijze tot stand is gekomen en of de school in redelijkheid tot deze beslissing heeft kunnen komen. De Commissie stelt vast dat de leerling niet heeft voldaan aan de overgangsnormen. De leerling is in de overgangsvergadering besproken, waarbij niet alleen gekeken is naar de resultaten maar ook naar de inzet en de werkhouding. De Commissie is van oordeel dat de school onvoldoende rekening heeft gehouden met de - in een laat stadium - vastgestelde dyslexie. De Commissie is voorts van oordeel dat de school iets heeft laten liggen door in VWO-3, nadat klaagster het vermoeden van dyslexie kenbaar heeft gemaakt, geen onderzoek op te starten omdat de resultaten van de leerling daartoe voor de school geen aanleiding gaven. De Commissie is van oordeel dat de school niet in redelijkheid tot de beslissing heeft kunnen komen.