Klacht over conflict oudervereniging lijdt tot verwijdering van leerlingen. Klacht ongegrond.
Conflict oudervereniging, vertrouwensbreuk, verwijdering, communicatie en machtsmisbruik. De klacht is ongegrond.De klacht is ontstaan binnen de oudervereniging van de school. Klaagster was bestuurslid van de oudervereniging en heeft in die hoedanigheid kritische vragen gesteld en opmerkingen gemaakt. Dit heeft geleid tot een conflict binnen de oudervereniging. De school heeft getracht het conflict in een vroeg stadium, door inschakeling van een mediator, op te lossen, dit is helaas niet gelukt. Het conflict binnen de oudervereniging heeft voor hoopoplopende spanningen tussen de verschillende bestuursleden en hun partners gezorgd. Klagers hebben zich beklaagd bij de school over het uitblijven van een goede aanpak van de problemen door de school. Ook over vele andere zaken met betrekking tot de school hebben klagers zich beklaagd bij de school. Er zijn hierop diverse gesprekken geweest en e-mailberichten gewisseld. De verhouding tussen klagers, directie en bestuur van de school is door alle omstandigheden verder verslechterd. Uiteindelijk is geconcludeerd dat er een onherstelbare en onomkeerbare vertrouwensbreuk is ontstaan tussen klagers en de school.De klacht van klagers valt in zes onderdelen uiteen. Klagers menen dat de school de voorschriften inzake het verwijderen (van de beide kinderen van klagers) niet heeft nageleefd, de school pestgedrag en onveiligheid op het schoolplein heeft laten voortbestaan, de school niet voldaan heeft aan de informatieplicht, sprake is van machtsmisbruik door het bevoegd gezag, er geen overeenstemming is tussen het rapport en de citotoets van een van de kinderen van klagers en op de nieuwe school gebleken is van een leerachterstand bij een van de kinderen van klagers. De Commissie heeft tijdens de hoorzitting geconstateerd dat de klachten grotendeels zijn ontstaan na een conflict dat zich in de oudervereniging heeft voorgedaan. De Commissie kan niet vaststellen dat de school ten aanzien van het ontstaan van dit conflict een verwijt treft. Wel is duidelijk dat de school heeft geprobeerd in een vroeg stadium bij te dragen aan beëindiging van het conflict door de inzet van Mediation, hetgeen als positief kan worden aangemerkt.De Commissie constateert dat de school het voornemen heeft geuit om de kinderen van school te verwijderen. Deze procedure is niet afgerond omdat klagers ervoor hebben gekozen de kinderen in te schrijven op een andere school voordat een formele verwijderingsbeslissing kon worden genomen. De Commissie stelt vast dat de school het voornemen tot verwijdering eerst mondeling heeft gemeld, waarna dit schriftelijk is bevestigd en daarmede voldaan is aan de voorwaarden van het Inrichtingsbesluit. Dit klachtonderdeel is ongegrond. De Commissie stelt vast dat dat klagers en de school op tal van punten van mening verschillen in hun beleving van en ervaring met de situatie zoals die zich op de school heeft voorgedaan. De Commissie stelt vast dat klagers zich niet gehoord hebben gevoeld. Dit rechtvaardigt echter niet het onbehoorlijk gedrag dat zij op bepaalde momenten hebben vertoond. Klagers hebben bijgedragen aan de escalatie van het conflict en mede door hun toedoen is de onveiligheid op school vergroot. Tussen de school en klagers is een onherstelbare vertrouwensbreuk ontstaan die het in gang zetten van de verwijderingsprocedure rechtvaardigde. Daartegenover staat dat klagers zich terecht geïntimideerd kunnen hebben gevoeld. De school bevindt zich in een kleine gemeenschap, er zijn hechte (familie)banden tussen de leden van de oudervereniging en de leden van de medezeggenschapsraad. Dit kan de ruimte voor nieuwe leden aanzienlijk hebben beperkt, al betwist de school dat kritiek op het gevestigde systeem niet op prijs werd gesteld. Het is het bevoegd gezag onvoldoende gelukt het systeem open te breken, maar of in dat opzicht een ernstig verwijt te maken valt aan het bevoegd gezag kan echter niet worden vastgesteld. Met betrekking tot de klacht over * (overblijfmoeder en tevens lid oudervereniging) hebben klagers de school weinig tijd en ruimte geven om gedegen onderzoek te doen, zij hebben binnen enkele dagen de klacht geformaliseerd. De conclusie van de Commissie luidt dat niet gebleken is dat de school in redelijkheid niet heeft voldaan aan hetgeen van haar verwacht mocht worden. Dit klachtonderdeel is ongegrond.Met betrekking tot de leerlingdossiers oordeelt de Commissie dat de school genoegzaam heeft aangegeven dat de gevraagde informatie inmiddels aan klagers beschikbaar is gesteld. Ter zitting is toegezegd dat sommige nog ontbrekende verslagen alsnog aan klagers gestuurd zullen worden. Dit klachtonderdeel is dan ook ongegrond.Van machtsmisbruik van het bevoegd gezag, door een overstap naar een andere katholieke school binnen dezelfde stichting onmogelijk te maken, is de Commissie niet gebleken. Dat de school mogelijk onduidelijkheid over de plaatsingsmogelijkheden heeft laten bestaan is acht de Commissie te billijken, gelet op de omstandigheden en de verstoorde relatie. De Commissie overweegt dat het, gezien de verstoorde verhoudingen, hoewel mogelijk, niet wenselijk was geweest. Overigens constateert de Commissie nog dat klagers de wens om de kinderen te plaatsen op de andere katholieke school binnen de stichting niet kenbaar hebben gemaakt. Dit klachtonderdeel is ongegrond.De Commissie oordeelt dat de school duidelijk en genoegzaam uiteen heeft gezet dat er volgens de leermethodes van de school geen leerachterstand aanwezig was bij een van de kinderen van klagers en waarom er een discrepantie heeft kunnen ontstaan met de methode van toetsing op de nieuwe school. De Commissie heeft geen verdere aanknopingspunten dat de begeleiding gebrekkig was. Klagers hebben dit ook niet eerder dan ten tijde van het indienen de klacht aan de orde gesteld. Dit klachtonderdeel is eveneens ongegrond.De Commissie adviseert het bevoegd gezag maatregelen te treffen die kunnen bijdragen aan een verbetering van open onderlinge verhoudingen tussen ouders en een transparante en toetsbare werkwijze van de oudervereniging.