Klacht over communicatie en vertrouwensbreuk
Situatieschets
Sinds groep 3 ontvangt de dochter van klaagster extra ondersteuning, sprake zou zijn van problemen met concentratie. De dochter van klaagster zou veel begeleiding en extra aandacht nodig hebben. Klaagster herkent haar dochter niet in de uitslag van het onderzoek en herkent haar dochter ook niet in de schoolresultaten. Klaagster heeft uiteindelijk besloten om haar dochter van school te halen en op een andere school te plaatsen. Klaagster heeft geen vertrouwen in de wijze van aanpak en het handelen van de school. Klaagster meent dat haar dochter niet eerlijk zou zijn behandeld vanwege haar migratieachtergrond.
Uitspraak
De Commissie komt tot het oordeel dat klacht grotendeels ongegrond is. Alleen het klachtonderdeel met betrekking tot het ontbreken van het OPP is gegrond verklaard. De Commissie is van oordeel dat de school duidelijker had moeten zijn over het verschil in opvatting over het niveau van de dochter van klaagster. De school is de regie verloren en door het gebrek aan regie is de situatie geëscaleerd, als gevolg waarvan klaagster het vertrouwen in de school verloren is. De Commissie beveelt het bevoegd gezag aan om in geval van extra ondersteuning altijd een OPP op te stellen en gesprekken te voeren in geval van een verschil in inzicht tussen de school en ouders, zodat de school de regie behoudt en escalatie voorkomen kan worden.