Klacht over aanpak van pesten, klager voelen zich niet serieus genomen, communicatie, beperking van meningsuiting. Klacht deels gegrond.
Aanpak van pesten. Klagers voelen zich niet serieus genomen. Communicatie. Beperking van meningsuiting. Klacht deels gegrond. De school moet zorgen voor een veilige schoolomgeving. Onderdeel hiervan is dat de school zorgt voor een duidelijk anti-pestbeleid. Dit beleid dient te worden toegepast in geval van een vermoeden van pesten. De Commissie stelt vast dat de school een antipestprogramma heeft opgesteld en kanjertraining heeft ingezet. Sprake was van sociale onrust binnen de groep van de zoon van klagers. De school heeft actie ondernomen, zowel richting de groep als uiteindelijk jegens de zoon van klagers individueel. De Commissie is van oordeel dat de school op zich voldoende inspanningen heeft verricht om de dynamiek in de groep aan te pakken en om het pesten te laten stoppen. Daarnaast heeft de school * willen helpen om in zijn gedrag om te kunnen gaan met de pestproblematiek via individuele afspraken met hem. De Commissie ziet geen aanknopingspunten aan te nemen dat de school niet zorgvuldig heeft gehandeld. Klachtonderdeel ongegrond.Klagers stellen zich niet serieus genomen te voelen door de school. De Commissie constateert dat de school het pestprobleem niet heeft aangepakt zoals klagers het graag hadden gezien, maar dat de school zich voldoende heeft ingespannen om de dynamiek in de groep aan te pakken en op die wijze het pesten te laten stoppen. Klachtonderdeel ongegrond.De Commissie merkt op dat de school er, naar het oordeel van de Commissie, niet in geslaagd is klager voldoende mee te nemen in het proces rondom de aanpak van het pestprobleem. Mogelijk oorzaken zoekt de Commissie in de maatregelen in verband met het Coronavirus, maar ook in mogelijke taalproblemen. Dit heeft escalatie in het contact met de school veroorzaakt. Voor zover het klachtonderdeel met betrekking tot de communicatie iet op het e-mailverkeer heeft de Commissie geen aanknopingspunten aan te nemen dat de school onzorgvuldig heeft gehandeld. Voor zover het klachtonderdeel ziet op de communicatie over de aanpak van het pestprobleem is de Commissie van oordeel dat de school transparanter had kunnen zijn en meer het kunnen doen in het uitleggen van de aanpak, in zoverre is die klachtonderdeel gegrond. De Commissie is van oordeel dat de school wel juist heeft gehandeld door niet het gesprek aan te gaan met klagers op het moment dat zij in emotionele toestand de school bezochten. Klachtonderdeel ongegrond. De Commissie acht het delen van berichten op de WhatsAppgroep van ouders wellicht niet verstandig, maar wel begrijpelijk. Als er klachten komen over berichten in de oudergroep, mag de directie klagers aanraden voorzichtig te zijn en het gesprek hierover aangaan. Vrijheid van meningsuiting wordt daardoor niet beperkt. Klachtonderdeel ongegrond.