Klacht omtrent vertrouwelijke informatie in de onderwijskundige rapporten en onprofessionele en misleidende communicatie van de directeur over de aanvang van de lessen in verband met weersomstandigheden. Klacht ongegrond.
Klacht omtrent vertrouwelijke informatie in de onderwijskundige rapporten en onprofessionele en misleidende communicatie van de directeur over de aanvang van de lessen in verband met weersomstandigheden. Klacht ongegrond. De school heeft de overtuiging gehad dat het vermelden van de begeleiding van de kinderen van klager in de onderwijskundige rapporten nodig was. Dat kan de school niet worden ontzegd nu dergelijke begeleiding kan worden geschaard onder wat in artikel 42 WPO in samenhang met artikel 2c en 2d en artikel 6 van het Besluit uitwisseling leer- en begeleidingsgegevens, genoemd wordt. Tegen de achtergrond dat het ook niet als nadelig voor de kinderen beschouwd kan worden, kan de Commissie het de school ook niet ontraden. Daarbij is het jammer te achten dat klager het wel als een nadeel ziet voor de kinderen, terwijl dat objectief gezien eigenlijk al niet zo is. Immers was duidelijk dat er geen vervolgbehandeling meer zou komen. Deze klacht is naar het oordeel van de Commissie ongegrond. Met betrekking tot de onprofessionele en misleidende communicatie is de Commissie van oordeel dat, gelet op de weercodes die achtereenvolgens bekend zijn gemaakt, de school correct en juist alert heeft gereageerd. De ouders konden daarmee hun voordeel doen. Klager heeft niet aangegeven in welk opzicht hij zelf nadeel ondervonden heeft. Voor zover klager daar nadeel van heeft ondervonden, is dat niet nodig geweest. Klager had de vrijheid die ochtend de kinderen naar school brengen op het tijdstip dat hem het beste uitkwam. Dat was uit de berichtgeving van de school ook goed op te maken. Klachtonderdeel ongegrond.De Commissie beveelt het bevoegd gezag aan om voorafgaand aan een begeleidingstraject (door de maatschappelijk werker van de school) duidelijk en bij voorkeur schriftelijk kenbaar te maken aan ouders dat deze (afgeronde) begeleiding in het belang van een kind vermeld kan worden in het onderwijskundig rapport van dat kind.