Klacht dat het bestuur niets doet met eerdere klacht, het delen van informatie met de ex-schoonfamilie, de leerling is gehersenspoeld en het tegenwerken van de overplaatsing van de leerling. Klacht ongegrond.
De situatie |
De leerling zit in groep 7. In de voorjaarsvakantie breekt de leerling tijdens een uitje met een klasgenoot, die tevens een vriendje is, zijn been. Het uitje vindt buiten schooltijd plaats en is niet schoolgerelateerd. Op 5 maart 2024 wordt hierover een klacht ingediend bij het bestuur. Daarnaast heeft klaagster het idee dat zij en haar zoon niet serieus worden genomen. Het bestuur neemt de klacht in behandeling. Tijdens de klachtprocedure bij het bestuur dient klaagster een klacht in bij de Commissie. Voor de meivakantie 2024 vindt er opnieuw een incident plaats tussen de leerling en de klasgenoot. Klaagster houdt de leerling thuis. Op 27 mei 2024 deelt de voorzitter van het College van Bestuur aan klaagster mee dat er geen aanleiding is om uit te gaan van pesten. |
Oordeel van de Commissie |
De verschillende klachtonderdelen worden door de Commissie ongegrond verklaard. |
De klacht van september 2023 |
De Commissie kan niet verifiëren dat klaagster in september 2023 een klacht bij het bestuur heeft ingediend waar reactie uitbleef. Uit de stukken blijkt namelijk niet dat klaagster een klacht bij het bestuur heeft ingediend. De Commissie ziet eveneens geen reden om aan te nemen dat de klachten van november 2023 en maart 2024 niet zijn opgepakt. |
Het delen van informatie met de ex-schoonfamilie van klaagster |
Klaagster licht dit klachtpunt niet toe. De school betwist dit klachtpunt. Op verzoek van klaagster is het nummer van de ex-schoonfamilie uit het systeem verwijderd. De school beschikt om die reden niet meer over contactgegevens van de ex-schoonfamilie. De Commissie ziet in de stukken geen feiten en omstandigheden die nopen tot een ander oordeel. |
Het laten lezen van een boekje waardoor de leerling minder goed luistert |
Het boekje vormt onderdeel van een omvangrijke educatieve informatieve serie. De Commissie ziet, gelet op het verweer van de school, slechts educatieve motieven bij de keuze van het voorleesboekje. Het boekje is niet met opzet gekozen. In de stelling van klaagster worden geen aanknopingspunten gevonden voor een ander oordeel. |
Het tegenwerken van de overplaatsing |
Het staat een ouder met gezag vrij om een leerling op een andere school in te schrijven. Het is gebruikelijk dat de school informatie bij de school van de leerling inwint. Het is duidelijk dat de school zich zorgen maakte over het laten wisselen van de leerling. De Commissie begrijpt dit in het licht van de net opgestarte hulpverlening. De Commissie heeft niet kunnen constateren dat de school zich negatief over de leerling heeft uitgelaten waardoor de leerling is afgewezen. Uit de stukken blijkt dat de school positief was over de leerling en op de school terecht kan. |