Het doubleren van een leerling en de begeleiding
Situatieschets
Klagers zijn het niet eens met de beslissing van de school om hun dochter te laten doubleren in VWO‑4. Zij stellen dat de school hun dochter geen dan wel onvoldoende begeleiding heeft gegeven na een door haar -op school tijdens een les lichamelijke opvoeding- opgelopen hersenschudding. Klagers vinden dat er te veel nadruk wordt gelegd op het kwantitatieve deel van het besluitvormingsproces gelegd in tegenstelling tot het sociaal-emotionele deel.
Uitspraak
Het behoort tot het professionele domein van de docenten om te beslissen over bevorderingen. Een klacht over (niet) bevorderen kan door de Commissie alleen gegrond worden verklaard indien die beslissing kennelijk onjuist is of indien er sprake is van ernstige procedurele gebreken. Bij haar beoordeling is de Commissie uitgegaan van het door de school vastgestelde beleid inzake de bevordering. De school heeft de overgangsnormen vastgelegd in de schoolgids en gepubliceerd op de website. Naast de behaalde cijfers heeft de school ook gekeken naar de inzet en werkhouding, waarbij ook de resultaten in de eerdere schooljaren zijn meegenomen. De dochter van klagers heeft het gehele schooljaar niet aan de overgangsnormen voldaan. Ook is zij in de voorgaande schooljaren altijd buiten de norm om bevorderd naar een volgend leerjaar. De beslissing van de school de dochter van klagers te laten doubleren komt de Commissie dan ook niet onredelijk voor. Klagers hebben pas nadat de beslissing over de doublure was gevallen een beroep gedaan op de ondersteuning van de zorgcoördinator dan wel andere begeleiding vanuit de school. Dat is naar het oordeel van de Commissie te laat. De school kan haar uitgebreide zorg- en begeleidingsplan alleen inzetten als zij (tijdig) over de juiste informatie beschikt, voorzien van stukken van een medisch specialist.