Handelwijze school, klacht reeds voorgelegd aan de interne klachtencommissie
Situatieschets
Klagers zijn teleurgesteld en ontevreden over de handelwijze van de school met betrekking tot hun zoon. De school is onvoldoende betrokken bij de ondersteuning en ontwikkeling van de zoon van klagers. Daarnaast is sprake van een gebrek aan communicatie. De school heeft, ondanks herhaaldelijke verzoeken van klagers, nagelaten tijdig een Ontwikkelingsperspectiefplan (verder: OPP) voor hun zoon op te stellen en dit heeft geleid tot ernstige consequenties voor hun zoon. Ook zijn klagers door de school niet betrokken bij het nieuwe (2e) OPP. De school is onvoldoende transparant geweest en heeft onvoldoende verantwoording afgelegd met betrekking tot de behandeling van de klachten van klagers. Ondanks de aanbevelingen van de interne klachtencommissie, en de herhaalde verzoeken van klagers om betrokken te worden bij de ondersteuning van hun zoon, heeft de school geen concrete stappen ondernomen om de zorgen van klagers aan te pakken.
Uitspraak
De Commissie doet geen uitspraak over de klacht voor zover deze betrekking heeft op het niet tijdig opstellen van het (1e) OPP’ en acht de overige klachtonderdelen ongegrond. Klagers' klacht over het tijdig opstellen van een (1e) OPP is reeds in de interne klachtenprocedure gegrond verklaard, reden waarom de Commissie zich hierover niet verder hoeft uit te spreken. Dat het niet tijdig opstellen van de OPP heeft geleid tot ernstige consequenties voor hun zoon, hebben klagers niet onderbouwd en derhalve niet aannemelijk gemaakt. Ten aanzien van de overige klachtonderdelen constateert de Commissie dat klagers de gegrondheid van de verschillende klachtonderdelen niet aannemelijk hebben gemaakt dan wel dat de school de stellingen van klagers overtuigend hebben weerlegd.