Doublure en ondersteuning van chronisch zieke leerling
Situatieschets
De dochter van klaagster is vanuit mavo/havo-2 opgestroomd naar havo-3. In schooljaar 2022-2023 is zij gestart. De dochter van klaagster heeft een chronische ziekte, waardoor zij aangewezen is op sondevoeding. De sondevoeding dient aan- en afgekoppeld te worden, dit gebeurt tijdens lesuren en hierdoor mist de dochter van klaagster lesstof. Klaagster meent dat haar dochter daarom extra ondersteuning nodig heeft. De school heeft deze ondersteuning echter niet geboden. De dochter van klaagster voldoet niet aan de overgangsnormen en kan daardoor niet worden bevorderd naar havo‑4. Zij kan, omdat zij is opgestroomd vanaf de mavo ook niet doubleren. De school heeft daarom besloten de dochter van klaagster terug te laten stromen naar de mavo. Klaagster verwijt de school dat zij niet heeft gekeken naar de mogelijkheid om haar dochter in havo-4 een ander profiel te laten kiezen en haar op grond van dat profiel alsnog te bevorderen naar havo-4.
Uitspraak
De Commissie stelt vast dat klaagster en de school beiden een andere opvatting hebben ten aanzien van de ondersteuningsbehoefte van de dochter van klaagster. De Commissie adviseert partijen ‑wellicht ten overvloede- gezamenlijk in een (fysiek) gesprek te kijken naar alle aspecten van de hulpverlening/ondersteuning die geboden kan en moet worden in het belang van de dochter van klaagster. De beslissing om de dochter van klaagster niet te bevorderen wordt door de Commissie terughoudend getoetst. De Commissie oordeelt dat de argumenten van de school om tot de genomen beslissing te komen niet onredelijk of onbegrijpelijk zijn. Gebleken is dat door de school niet alleen is gekeken naar de cijfers van de dochter van klaagster, maar ook naar haar werkhouding. De inzet en de door klaagster aangedragen omstandigheden, zoals de chronische aandoening van haar dochter, zijn door de school meegenomen in de beslissing. Klaagster is tijdig gewaarschuwd door de school dat haar dochter, gelet op het cijferbeeld op dat moment, niet bevorderd zou kunnen worden.