Doublure
Situatieschets
De dochter van klaagster is op 1 november 2022 gestart op de school. Zij heeft enkele weken les gevolgd op een andere school, maar heeft -in verband met een verhuizing- de overstap naar de school gemaakt. Klaagster had de verwachting dat haar dochter als zij-instromer of nieuwe leerling begeleid zou worden door de school en dat haar een programma zou worden aangeboden afgestemd op leerlingen die gedurende het schooljaar op de school starten. Niets bleek minder waar. De dochter van klaagster had een fors aantal onvoldoendes en voldeed daarmee niet aan de overgangsnormen. Klaagster stelt zich op het standpunt dat de school tekortgeschoten is in de zorgplicht. Het door de school aangeboden onderwijs is onvoldoende van kwaliteit. Bij gebreke van een mogelijkheid om het betreffende leerjaar te doubleren is de dochter van klaagster opnieuw aangewezen op een andere school.
Uitspraak
De Commissie is terughoudend bij het beoordelen van beslissingen over het bevorderen van leerlingen omdat het nemen van zulke beslissingen behoort tot het professionele domein van de docenten. Een klacht over (niet) bevorderen kan alleen gegrond worden verklaard indien die beslissing kennelijk onjuist is of indien er sprake is van ernstige procedurele gebreken. In dat kader zal de Commissie bij haar beoordeling uitgaan van het door de school vastgestelde beleid inzake de bevordering. De Commissie stelt vast dat de school het vastgelegde en kenbare heeft beleid gevolgd. Gezien de door de dochter van klaagster behaalde resultaten, achterstanden en hetgeen verklaard is over de werkhouding/inzet van de dochter van klaagster, is de Commissie van oordeel dat de school in redelijkheid tot de beslissing heeft kunnen komen om de dochter niet te bevorderen, noch te laten doubleren. De beslissing is niet onzorgvuldig of onnavolgbaar. De school heeft gaandeweg het schooljaar reeds met klaagster en haar dochter gesproken over de consequenties van de onvoldoende resultaten van de dochter van klaagster.