Bevordering leerling en communicatie
Situatieschets
De dochter van klagers is aan het eind van schooljaar 2022-2023 niet bevorderd. Klagers stellen zich op het standpunt dat zij door de school niet zijn geïnformeerd over de bij de medewerkers van de school levende zorgen omtrent de werkhouding en inzet van hun dochter en de mogelijke consequenties die dit kan hebben bij de overgang aan het einde van het schooljaar. Klagers zijn van mening dat de school heeft nagelaten hun dochter te begeleiden. Ook stellen klagers dat er onvoldoende continuïteit is geweest omdat er veel lessen zijn uitgevallen en de school hiermee geen stabiele leeromgeving aan hun dochter heeft geboden.
Uitspraak
De Commissie beoordeelt klachten over het bevorderen van leerlingen terughoudend omdat het nemen van zulke beslissingen behoort tot het professionele domein van de docenten. In dat kader zal de Commissie bij haar beoordeling uitgaan van het door de school vastgestelde beleid inzake de bevordering. De school heeft de overgangsnormen vastgelegd in de schoolgids en gepubliceerd op de website. De Commissie stelt vast dat de school het vastgelegde en kenbare beleid heeft gevolgd. De school heeft niet alleen gekeken naar de cijfers van de dochter van klagers maar ook naar haar inzet en werkhouding. Ook heeft de school gekeken naar de resultaten in de eerdere schooljaren waarin de dochter van klagers leerlinge van de school was, als ook naar het advies van haar basisschool. Uit de rapportgegevens blijkt dat de dochter van klagers het gehele schooljaar niet aan de overgangsnormen heeft voldaan. Gezien de resultaten, de achterstand in een aantal vakken en de problemen in de werkhouding/inzet, is de Commissie van oordeel dat de school in redelijkheid tot de beslissing heeft kunnen komen om de dochter van klagers niet te bevorderen. Wel heeft de school nagelaten klagers afdoende te informeren over de problemen in de werkhouding/inzet van hun dochter gedurende het schooljaar en de mogelijke consequenties hiervan voor de overgang aan het einde van het schooljaar. Klacht deels gegrond.
Aanbeveling
De Commissie adviseert:
- de mentoren bewust te maken van de rol die zij spelen in de communicatie tussen de school en ouders. Het is van groot belang dat de mentor hetgeen deze met de leerling bespreekt rondom leerprestaties en werkhouding ook met de ouders communiceert teneinde misverstanden of onbegrip bij ouders hieromtrent te voorkomen. De mentor heeft hierin immers een spilfunctie.