Wat het secretariaat van GCBO voor jou doet
Wat het secretariaat van GCBO voor jou doet
Waar zouden de geschillencommissies zijn zonder het secretariaat van GCBO?
Zij doen veel meer dan alleen ondersteunend werk. Zo zijn zij het eerste aanspreekpunt en nemen ze de commissies veel werk uit handen. Wat ze precies doen en hoe, dat zetten we voor je op een rij.
#1 Poortwachter
Het secretariaat fungeert als eerste aanspreekpunt voor de partijen die betrokken zijn bij de behandeling van een klacht. Zij bieden een luisterend oor, checken of voldaan is aan alle voorwaarden en of de klacht wellicht thuishoort bij een andere instantie. Ook checken ze of de school waarover geklaagd wordt wel aangesloten is bij GCBO.
#2 Informatie verstrekken
De partijen betrokken bij een klachtenprocedure hebben recht op informatie over de klachtprocedure. Het secretariaat verstrekt al deze informatie, per mail of telefonisch. Ook voor vragen hierover kun je bij hen terecht. Het secretariaat moet daarbij wel de onafhankelijke positie tussen klager en verweerder waarborgen en kan dus geen inhoudelijk advies geven voorafgaand aan de behandeling van een klacht of bezwaar.
#3 Klacht koppelen aan secretaris
Het secretariaat koppelt elke klacht aan een secretaris. Deze secretaris beoordeelt of een klacht compleet en of de benodigde stukken zijn meegezonden. Hij of zij bekijkt ook of er mogelijkheden zijn om de klacht gezamenlijk c.q. in overleg op te lossen.
#4 Tijdens de hoorzitting
Wanneer het niet lukt de klacht onderling op te lossen, wordt aan de verweerder (directie of bestuur van een school) gevraagd om te reageren op de klacht middels een verweerschrift. Na ontvangst van deze reactie plant het secretariaat een hoorzitting in.
#5 Afhandeling klachten
Na de hoorzitting is de klachtprocedure nog niet klaar. Partijen krijgen de uitspraak van de geschillencommissies nog toegestuurd, alsook komt deze met samenvatting op de website van GCBO te staan. Voor dit en alle andere administratieve afhandelingen tot en met de sluiting van het dossier, is het secretariaat verantwoordelijk.
Doel secretariaat
Al deze werkzaamheden van het secretariaat hebben als doel de commissies op administratief gebied zoveel als mogelijk te ontlasten en het proces rondom de klachtbehandeling ordentelijk, volgens de regels en met wederzijds respect te laten verlopen.